Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Gerelateerd aan het inwoneraantal is Nederland een van de slechtst presterende markten voor nieuw personenauto’s. In West-Europa worden alleen in het Verenigd Koninkrijk per capita minder auto’s verkocht. De meeste kooplust in West-Europa is te vinden onder de Luxemburgers, gevolgd door de Ieren en de Belgen.

In ons land registreerde Volkswagen in maart nipt de meeste nieuwe auto’s, gevolgd door Peugeot en Opel. Vooral Renault – normaalgesproken de nummer twee in Nederland – valt dit jaar op door zeer matige verkopen en bezet in maart de zesde plek in de verkooprangorde krap voor Tesla dat in maart begonnen is met de uitlevering van de nieuwe Model 3. Het levert Tesla in maart de zevende plek op in de merkenrij.

Volkswagen is ook over de eerste drie maanden de soevereine koploper met 13.565 registraties en een marktaandeel van 11,7 procent; vorig jaar stond het merk na drie maanden op 11,8 procent marktaandeel. Opel behoudt de tweede plek al ziet het merk haar marktaandeel wel bijna een procentpunt dalen naar 7,9 procent. Renault staat na drie maanden op de zevende plek met een marktaandeel van 5,1 procent, het laagste niveau sinds decennia.

De merken top-5 van maart is: 1. Volkswagen (3.185 stuks/ 8,1% marktaandeel in maart), 2. Peugeot (3.003/7,7%), 3. Opel (2.948/7,5%), 4. Toyota (2.547/6,5%) en 5. Kia (2.475/6,3%).

Na drie maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (13.565 stuks/ 11,7% marktaandeel in de eerste drie maanden van 2019), 2. Opel (9.124/7,9%), 3. Peugeot (8.890/7,7%), 4. Ford (7.225/6,2%) en 5. Kia (7.043/6,1%).