In Duitsland, het grootste autoland van de EU, bleef de krimp echter beperkt tot net een half procentje. Over het eerste kwartaal gezien bleven de Duitse autoverkopen ook nagenoeg stabiel.

Wat merken betreft doen zich over het eerste kwartaal gezien flinke schommelingen voor. Zo lijkt Nissan Europa steeds meer op te geven want dat verkocht 27 procent minder auto’s dan een jaar geleden waarmee het marktaandeel nu is gedaald naar 3,7 procent. Partner Mitsubishi is weliswaar een stuk kleiner maar wist wel 15 procent meer auto’s af te zetten. Verder moest Ford een daling incasseren van meer dan 10 procent, deed Fiat het nog slechter met 14 procent lagere verkopen en moest stalgenoot Alfa Romeo zelfs 42 procent inleveren. Dat werd dan wel weer voor een klein deel gecompenseerd door Lancia/Chrysler dat juist 35 procent meer auto’s verkocht. Ook een slecht cijfer komt van Porsche want dat verkocht in Europa 36 procent minder voertuigen. Goede prestaties zijn er wel van Volvo met een plus van bijna tien procent en aan het andere eind van het spectrum Dacia dat weer 13 procent meer auto’s verkocht.

Grootste autogroep blijft VW dat met 959.300 exemplaren wel 2,7 procent minder verkocht. Tweede is nu PSA met 681.470 exemplaren, 0,9 procent minder dan een jaar geleden. Door die betere prestaties heeft PSA de afstand tot VW ook met een goede 20.000 stuks weten te verkleinen. Renault kwam met 414.815 door het succes van Dacia bijna een procent hoger uit en blijft daarmee stevig op de derde plaats. Hyundai/Kia blijft op afstand vierde met 266.653 auto’s, een daling met 1,6 procent. Daaronder begint BMW steeds meer in te lopen op zowel Ford als Fiat Chrysler Automobiles: BMW kwam op 250.375, Ford op 258.290 en FCA op 255.505.