Het verlies van diesel komt vooral ten goede van benzineauto’s die de afgelopen drie maanden goed waren voor 64 procent van de nieuwe auto’s vergeleken met 58 procent vorig jaar en 48 procent in 2017. Elektrisch is wel in opmars maar neemt nog altijd een minieme positie in met net 1,4 procent van de in België verkochte nieuwe auto’s.

“Er is een perceptieprobleem,” zegt Joost Kaesemans, communicatiedirecteur bij autofederatie Febiac in De Standaard. “De diesels die vandaag van de band rollen en voldoen aan de Euro 6-emissienorm presteren wel goed op het vlak van luchtvervuiling.” Dieselwagens zijn vooral schadelijk voor de luchtkwaliteit en hoewel de impact dus gedaald is, is er ook een keerzijde. Door de opkomst van benzinewagens werd in 2017 voor het eerst een stijging in de CO2-uitstoot genoteerd sinds de metingen negen jaar geleden begonnen, meldt de Belgische krant.

Febiac meldt verder dat de Volkswagen Golf dit eerste kwartaal weer de best verkochte auto was bij de Belgen. Op de tweede plaats staat de Citroën C3 gevolgd door de Renault Clio, Fiat 500 en Opel Corsa. Verder blijkt het aandeel SUV’s onder de nieuw-verkopen nu stabiel te blijven maar dan wel op het hoge niveau van 37 procent.