Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Nadat de eerste drie maanden van dit jaar al fiks teruglopende autoverkopen te zien gaven noteert ook april nog steeds een lichte terugval. Aumacon zag zich dientengevolge onlangs genoodzaakt om de jaarprognose voor 2019 neerwaarts bij te stellen naar 450 duizend stuks. De in het eerste kwartaal door WLTP anticipatie opgelopen achterstand is (ook vergeleken met ons omringende landen) relatief groot waardoor de verwachte effecten van de economische groei zich nog maar over een korte periode kunnen manifesteren. In 2018 werden in ons land 443 duizend nieuwe auto’s verkocht. Het jaargemiddelde over de afgelopen 10 jaren ligt op 447 duizend stuks.

Volkswagen registreerde in april met afstand de meeste nieuwe auto’s, gevolgd door Peugeot en BMW. Volkswagen is daarmee ook over de eerste vier maanden de soevereine koploper met 17.110 registraties en een marktaandeel van 11,5 procent; vorig jaar stond het merk na vier maanden op 11,6 procent marktaandeel. Peugeot pakt ten koste van Opel nu de tweede plek en klimt naar een marktaandeel van 7,6 procent. Tesla – dat onlangs startte met de uitlevering van de nieuwe Model 3 – pakt na vier maanden dit jaar voorlopig de 19de plek in het merkenklassement, tussen Mazda (18) en Mitsubishi (20).

De merken top-5 van april is:

1. Volkswagen (3.616 stuks/ 10,9% marktaandeel in april)

2. Peugeot (2.406/7,3%)

3. BMW (2.206/6,7%)

4. Ford (2.166/6,5%)

5. Renault (2.163/6,5%)

Na vier maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar:

1. Volkswagen (17.110 stuks/ 11,5% marktaandeel in de eerste vier maanden van 2019)

2. Peugeot (11.234/7,6%)

3. Opel (11.214/7,5%)

4. Ford (9.388/6,3%) 

5. Kia (9.152/6,2%)