Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Het resultaat van april past in het vlakke verkooppatroon dat de bestellers dit hele jaar al vertonen. De afwijking ten opzichte van vorig jaar is nog in geen enkele maand groter dan 2 procent geweest. Maart is tot dusverre de enige maand waarin iets minder bestelauto’s werden verkocht, de overige drie maanden steken iets boven vorig jaar uit.

Aumacon gaat voor dit jaar uit van een jaartotaal van 80 duizend stuks, één procent boven het eindresultaat van 2018. Op zichzelf zou dat een fraai resultaat zijn; voor het laatst werd in 2008 een jaartotaal van meer dan 80 duizend bestellers bereikt.

Marktleider Volkswagen noteert dit jaar bijna 2 procent minder verkopen dan in de eerste vier maanden van 2018; het marktaandeel zakt daardoor naar 21,2% (was 21,7%). De nummer twee – Mercedes-Benz – verkoopt dit jaar 3 procent minder en staat nu op een marktaandeel van 14,7% (was in 2018: 15,2%). Naast de dalingen van beide koplopers valt de verminderde belangstelling voor Franse bestelauto’s op. Ford, Opel en Fiat winnen daarentegen terrein.

Na vier maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar:

  1. Volkswagen (6.294 stuks/21,2% marktaandeel)
  2. Mercedes-Benz (4.354/14,7%)
  3. Ford (4.203/14,2%)
  4. Renault (3.389/11,4%)
  5. Peugeot (2.831/9,5%)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding