Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. De verkoop van nieuwe personenauto’s blijft dit jaar ten opzichte van ons omringende landen sterk achter. En dat ondanks de relatief sterke economische ontwikkeling van Nederland. Ook de toenemende populariteit van private lease en elektrische auto’s zijn niet voldoende om de sterk dalende particuliere aankopen en inzakkende vraag naar dieselauto’s te compenseren. Voor Aumacon was dit eind juni al aanleiding om de eerdere jaarprognose (van 450.000 stuks) aan te passen naar een luttele 415 duizend stuks.  

Opel registreerde in juni met afstand de meeste nieuwe auto’s, gevolgd door Volkswagen en Toyota. Volkswagen is over de eerste zes maanden met 24.574 registraties en een marktaandeel van 10,9 procent nog afgetekend koploper; vorig jaar stond het merk na zes maanden evenwel op 11,4 procent marktaandeel. Opel bezet de tweede plek met een marktaandeel naar 8,1 procent. Opvallend is verder de opmars van Tesla; het merk behaalde in juni de zesde plaats en heeft na zes maanden de 16e plek bereikt, tussen Nissan en Seat.

De merken top-5 van juni is: 1. Opel (3.921 stuks/ 9,4% marktaandeel in juni), 2. Volkswagen (3.618/8,7%), 3. Toyota (3.100/7,4%), 4. Peugeot (3.082/7,4%) en 5. Renault (3.054/7,3%).

Na zes maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (24.574 stuks/ 10,9% marktaandeel in de eerste zes maanden van 2019), 2. Opel (18.251/8,1%), 3. Peugeot (16.734/7,4%), 4. Ford (14.103/6,2%) en 5. Kia (13.501/6,0%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding