Het tweede kwartaal is daardoor al afgesloten met een operationeel verlies van 1,6 miljard terwijl een jaar geleden nog 2,6 miljard winst werd gerealiseerd. Voor heel 2019 heeft de nieuwe CEO Ola Källenius (foto) de toch al sombere verwachtingen verder naar beneden bijgesteld. 

De verliezen hebben vooral betrekking op Mercedes-Benz Cars dat 700 miljoen in het rood uitkwam en de bestelwagentak die zelfs twee miljard verlies leed. De truckdivisie kwam nog wel 700 miljoen in het zwart uit. Daimler is daarbij het eerste autobedrijf dat meldt dat de terugroepacties vanwege de exploderende airbags van het Japanse Takata veel omvangrijker dreigen te zijn. Het Duitse concern verhoogt de voorziening daarvoor met één miljard euro. “Nieuwe informatie leidt tot een herziene risico-analyse voor de voorzieningen in verband met een uitgebreide terugroepactie in Europa en de rest van de wereld.” 

Daarnaast is de voorziening voor de gevolgen van dieselgate opgevoerd met 1,6 miljard. Dat heeft te maken met ‘lopende overheids- en juridische procedures.’ Verder is ook nog een half miljard extra gereserveerd in verband met ‘een herziening van de productportefeuille en prioriteiten bij Mercedes-Benz Vans’ waar verder geen uitleg over wordt gegeven.

Bij dat al komt ook nog dat Mercedes de productie minder snel opvoert dan gepland waardoor er dit hele jaar minder auto’s beschikbaar zijn. Ook valt de groei op de wereldwijde automarkt tegen. Al met al wordt verwacht dat Mercedes-Benz Cars nu op een marge uitkomt van hooguit drie tot vijf procent terwijl eerst op zes tot acht procent werd gemikt. De bestelwagentak komt zelfs op minus 15 tot 17 procent uit.