Kalendereffect teistert Europese automarkt in juni

De Europese autoverkopen zijn in juni 7,8 procent lager uitgevallen dan een jaar geleden. Volgens autokoepel Acea is dat grotendeels te wijten aan ‘kalendereffecten’, met name de late Pinksteren.

Kalendereffect teistert Europese automarkt in juni

Daardoor telde juni 2019 maar 19 werkdagen terwijl dat er in dezelfde maand in 2018 21 waren. Over de eerste jaarhelft blijft de schade voor de automarkt in Europa beperkt tot 3,1 procent.

Verreweg de grootste klap deed zich voor in Zweden waar afgelopen maand de helft minder auto’s werden verkocht dan in juni 2018. Over de eerste jaarhelft daalden de autoverkopen daar met een kwart. In het grootste autoland Duitsland kwam de daling in juni uit op 4,7 procent maar bleef de markt over het halfjaar gezien stabiel. Verder lieten vrijwel alle landen in Europa de afgelopen maand een daling zien, zoals in ons land en België met een procent of elf. Een enkel Oost-Europees land, met name Roemenië, en ook Griekenland en Ierland konden daarentegen een behoorlijke groei noteren. De sterkste toename deed zich daarbij voor in Litouwen waar 40 procent meer auto’s werden verkocht dan vorig jaar rond deze tijd.

Kalendereffect teistert Europese automarkt in juni - Automobielmanagement.nl

Kalendereffect teistert Europese automarkt in juni

De Europese autoverkopen zijn in juni 7,8 procent lager uitgevallen dan een jaar geleden. Volgens autokoepel Acea is dat grotendeels te wijten aan ‘kalendereffecten’, met name de late Pinksteren.

Kalendereffect teistert Europese automarkt in juni

Daardoor telde juni 2019 maar 19 werkdagen terwijl dat er in dezelfde maand in 2018 21 waren. Over de eerste jaarhelft blijft de schade voor de automarkt in Europa beperkt tot 3,1 procent.

Verreweg de grootste klap deed zich voor in Zweden waar afgelopen maand de helft minder auto’s werden verkocht dan in juni 2018. Over de eerste jaarhelft daalden de autoverkopen daar met een kwart. In het grootste autoland Duitsland kwam de daling in juni uit op 4,7 procent maar bleef de markt over het halfjaar gezien stabiel. Verder lieten vrijwel alle landen in Europa de afgelopen maand een daling zien, zoals in ons land en België met een procent of elf. Een enkel Oost-Europees land, met name Roemenië, en ook Griekenland en Ierland konden daarentegen een behoorlijke groei noteren. De sterkste toename deed zich daarbij voor in Litouwen waar 40 procent meer auto’s werden verkocht dan vorig jaar rond deze tijd.