Die kasstroom is in de afgelopen drie maanden wel gelukt met 614 miljoen dollar. Samen met de extra leningen en andere financieringen had Tesla eind juni daarmee 5 miljard dollar ter beschikking, het hoogste bedrag ooit. “Dat geeft ons een comfortabele positie nu we Model 3 lanceren in China en ook beginnen met Model Y in Amerika.” Voor dat Model Y zijn de verwachtingen opnieuw hoog gespannen, zeker omdat het een behoorlijk aantal componenten deelt met Model 3 en daardoor goedkoper te bouwen is.
Model 3 blijft een groot succes, benadrukt Tesla. In de VS is het ’t best verkochte model in het premium segment met hogere verkopen dan alle vergelijkbare benzine- en dieselauto’s. In Europa beginnen de verkopen volgens Tesla ook die van andere premium-auto’s te naderen. Tesla herinnert er in het kwartaalbericht ook aan dat het in het afgelopen kwartaal een recordaantal van 95.356 auto’s wist af te leveren waarvan 77.734 Model 3’en. Eind dit jaar hoopt de EV-fabrikant een productie van 10.000 auto’s per week te bereiken. Desalniettemin komen de investeringen over heel 2019 met 1,5 tot 2 miljard dollar lager uit dan eerder werd voorzien.
Tesla premium? Verre van!
En daarnaast is de after sales toe aan een update/upgrade.
Helaas kan dat niet “over the air”.
[…] vertrek van één van de grondleggers komt net nadat Tesla teleurstellende kwartaalcijfers heeft aangekondigd. Die leidde weer eens tot een koersval van dit keer 11 procent van het aandeel Tesla op Wall […]