De verkoop ging die maand met 2,8 procent omhoog tot 254.919 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Over de eerste helft van dit jaar was een stijging met 5,8 procent tot bijna 1,36 miljoen bestelbusjes, vrachtwagens, bussen en touringcars te zien. Van de grote Europese autolanden waren er in de eerste jaarhelft vooral stevige plussen in Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk en in mindere mate in Italië en Spanje.
In Nederland werden in juni 9863 commerciële voertuigen verkocht, een toename met 8,8 procent op jaarbasis. In de eerste zes maanden van dit jaar ging het om 54.731 voertuigen, een plus van 2,6 procent.
Heeft de media dan helemaal niets meegekregen van de introductie van de nieuwe slimme Tachograaf per 15 juni? Alle tachograafplichtige nieuwe voertuigen die vanaf 14 juni voor het eerst te naam gesteld worden moeten voorzien zijn van een slimme tachograaf. Geen restant regeling dus alle voertuigen die nog voorzien zijn van de vorige generatie tachografen moesten voor 15 juni gekeurd en te naam gesteld zijn. In alle lidstaten. Dit is dan ook de enige reden waarom de registraties in juni zo hoog zijn. Er zijn dus niet meer voertuigen verkocht zoals u in dit bericht suggereert, maar er zijn er wel meer geregistreerd. En dat werkt bij bedrijfswagens die vaak een kange ombouw of opbouw periode kennen toch wat anders dan bij personenauto’s.