De operationele winst sprong met ruim tien procent omhoog naar negen miljard euro. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de extra reserveringen voor ‘dieselgate’ een stuk lager uitkwamen. De nettowinst voor belastingen kwam met 9,6 miljard euro 6,5 procent hoger uit. De omzet nam met 4,9 procent toe naar 125,2 miljard euro ondanks het feit dat de groep met 5,4 miljoen stuks 2,8 procent minder voertuigen verkocht. Dat werd echter voldoende gecompenseerd door hogere verkoopprijzen en een betere mix met meer duurdere auto’s. 

Financieel directeur Frank Witter is zonder meer tevreden: “De Volkswagen Groep presteerde goed in een over het algemeen zwakkere markt. De ontwikkeling van de omzet en winst in de eerste zes maanden stemt tot tevredenheid. We bevestigen ook de vooruitzichten voor het hele jaar.” Dat laatste is in tegenstelling tot bijvoorbeeld BMW en Daimler die de voorspellingen voor 2019 naar beneden hebben bijgesteld.

Wat de merken betreft zag Audi de winst flink dalen door de overgang op nieuwe modellen maar ook nog steeds de nasleep van WLTP. Ook gingen, ondanks alle besparingen, de kosten bij Audi verder omhoog. Volkswagen personenauto’s en Seat konden een bescheiden winstgroei neerzetten terwijl die winst bij Skoda nagenoeg op hetzelfde peil bleef. Bij Porsche ging de operationele winst omhoog maar dat merk moest wel een half miljard opzij zetten voor dieselgate. Bij de bestelwagens van VW gaat het echter nog altijd slecht met dit keer een winstdaling van bijna elf procent.