Die winstval is voor een flink deel te wijten aan de misère bij partner Nissan dat 826 miljoen euro minder aan dividend aan Parijs overmaakte. Renault meldt daarnaast echter ook dat de kasstroom bij Automotive 716 miljoen negatief was door de enorme investeringen die ook dit autobedrijf moet maken in nieuwe technologie.

De omzet van Groupe Renault kwam in deze zes maanden uit op 28,05 miljard. Dat is 6,4 procent minder dan een jaar eerder, wat ongeveer parallel loopt met de daling van 6,7 procent van het aantal verkochte voertuigen. De operationele winst kwam met ruim 1,52 miljard 213 miljoen euro lager uit, resulterend in een operationele marge van 5,9 procent. In Automotive was de marge, Avtovaz niet meegerekend, echter niet hoger dan vier procent. Hier heeft Renault onder meer te maken met hoge kosten voor een regeling voor vervroegde pensionering van werknemers in Frankrijk.

CEO Thierry Bolloré zegt in zijn eerste toelichting op een kwartaalbericht dat ‘de omstandigheden zwaarder waren dan we hadden gedacht.’ “Desalniettemin bleef de groep op koers en konden we resultaten neerzetten die overeenkomen met onze verwachtingen.” Gezien de stroom nieuwe modellen, versterkte concurrentiepositie en ‘de vechtstemming van ons team’ houdt Bolloré wel vast aan de eerdere voorspellingen voor heel 2019.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding