BMW Groep ziet winst ruim 50 procent dalen

De BMW Groep heeft de brutowinst in het eerste halfjaar met ruim 53 procent zien dalen naar 2,815 miljard euro. Die daling is te wijten aan een eerder aangekondigde reservering van 1,4 miljard euro voor een eventuele kartelboete van de Europese Commissie en daarnaast aan de hoge uitgaven die BMW ‘vooraf’ moet maken voor de mobiliteit van de toekomst. 

BMW schroeft eindejaarsbonus terug

De Duitse autogroep zag de marge daardoor instorten van 12,6 procent vorig jaar naar 5,8 procent nu. In deze eerste zes maanden leverden BMW, Mini en Rolls-Royce samen 1.252.837 nieuwe voertuigen af, dat is nog geen vol procent minder dan een jaar eerder. BMW wist een lichte stijging van de verkopen te boeken maar Mini moest een kleine vier procent inleveren. De omzet van de groep steeg met 1,1 procent naar 48,177 miljard euro. Financieel directeur Nicolas Peter onderstreept daarbij wel dat de groep ‘een erg solide kasstroom’ kon realiseren. Toch gaat ook deze autofabrikant verder met het snijden in de kosten. Vanaf 2021 wordt meer dan de helft van de aandrijvingsvarianten uit het gamma geschrapt. Ook wordt gekeken naar andere manieren om dat aanbod nog minder complex te maken en daardoor te bezuinigen. Dat alles moet in 2022 12 miljard euro aan bezuinigingen opleveren.

Aftredend CEO Harald Krüger kon nog wel commentaar leveren bij deze cijfers: “Halverwege het jaar liggen we op koers om onze doelen voor heel 2019 te halen. We inspireren klanten met onze nieuwe producten en konden het aantal afgeleverde auto’s naar een nieuw record opvoeren. We realiseren wat we beloven, zelfs in deze snel veranderende tijden.” Krüger waarschuwt daarbij wel dat de kosten, zeker in de productie, de komende tijd verder zullen stijgen.

BMW Groep ziet winst ruim 50 procent dalen - Automobielmanagement.nl

BMW Groep ziet winst ruim 50 procent dalen

De BMW Groep heeft de brutowinst in het eerste halfjaar met ruim 53 procent zien dalen naar 2,815 miljard euro. Die daling is te wijten aan een eerder aangekondigde reservering van 1,4 miljard euro voor een eventuele kartelboete van de Europese Commissie en daarnaast aan de hoge uitgaven die BMW ‘vooraf’ moet maken voor de mobiliteit van de toekomst. 

BMW schroeft eindejaarsbonus terug

De Duitse autogroep zag de marge daardoor instorten van 12,6 procent vorig jaar naar 5,8 procent nu. In deze eerste zes maanden leverden BMW, Mini en Rolls-Royce samen 1.252.837 nieuwe voertuigen af, dat is nog geen vol procent minder dan een jaar eerder. BMW wist een lichte stijging van de verkopen te boeken maar Mini moest een kleine vier procent inleveren. De omzet van de groep steeg met 1,1 procent naar 48,177 miljard euro. Financieel directeur Nicolas Peter onderstreept daarbij wel dat de groep ‘een erg solide kasstroom’ kon realiseren. Toch gaat ook deze autofabrikant verder met het snijden in de kosten. Vanaf 2021 wordt meer dan de helft van de aandrijvingsvarianten uit het gamma geschrapt. Ook wordt gekeken naar andere manieren om dat aanbod nog minder complex te maken en daardoor te bezuinigen. Dat alles moet in 2022 12 miljard euro aan bezuinigingen opleveren.

Aftredend CEO Harald Krüger kon nog wel commentaar leveren bij deze cijfers: “Halverwege het jaar liggen we op koers om onze doelen voor heel 2019 te halen. We inspireren klanten met onze nieuwe producten en konden het aantal afgeleverde auto’s naar een nieuw record opvoeren. We realiseren wat we beloven, zelfs in deze snel veranderende tijden.” Krüger waarschuwt daarbij wel dat de kosten, zeker in de productie, de komende tijd verder zullen stijgen.