Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Ook in juni werd het 2018-niveau al nèt niet gehaald, toen was de terugval 0,9 procent. Sowieso blijven de verkopen dit jaar uiterst dicht bij de maandcijfers van vorig jaar, maar het is nu voor het eerst dat er twee maanden achtereen rode cijfers worden genoteerd. In januari en februari werd de meeste vooruitgang geboekt. Aumacon gaat voor dit jaar nog steeds uit van een jaartotaal van 80 duizend stuks, één procent boven het eindresultaat van 2018. Op zichzelf zou dit een mooi resultaat zijn: in 2008 werd voor het laatst een jaarcijfer van meer dan 80 duizend nieuwe bestelauto’s genoteerd. 

Marktleider Volkswagen heeft het aanhoudend moeilijk; het merk noteert dit jaar inmiddels 5,5 procent minder verkopen dan in de eerste zeven maanden van 2018; het marktaandeel zakt daardoor naar 20,0% (was 21,3%). Nummer twee – Mercedes-Benz – had een goede julimaand en boekt dit jaar daarmee flinke verkoopwinst (+6,2%); het marktaandeel staat nu op 15,2% (was in 2018: 14,4%). In de top-10 pakken dit jaar vooralsnog Opel (+4,8%) en Fiat (+17,3%) de grootste volumestijgingen.

Na zeven maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (9.996 stuks/20.1% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (7.579/15,2%), 3. Ford (6.666/13,4%), 4. Renault (5.901/11,8%) en 5. Peugeot (5.088/10,2%).