Bovendien moet BMW melden dat de verkopen van elektrische auto’s voor ’t eerst in tijden zijn gedaald. In juli werden er – inclusief Mini – 10.096 van dat soort voertuigen verkocht, dat is 5,6 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. 

De BMW Groep als geheel kwam met 183.487 verkochte auto’s een bescheiden 1,3 procent hoger uit. Over de eerste zeven maanden staat de verkoopteller bij de Duitse fabrikant daarmee op 1.436.382 ofwel 0,9 procent hoger dan een jaar eerder. 

Verkoopdirecteur Pieter Nota is ondanks die lichte groei wel tevreden: “Op een hoogst concurrerende en uitdagende wereldmarkt blijft de roll-out van nieuwe modellen een positieve impact hebben op onze verkoopcijfers, met een nieuw record voor zowel de maand juli als de eerste zeven maanden. Dit jaar zal het merk BMW 21 nieuwe of vernieuwde modellen lanceren en die welke al op de markt zijn blijken erg populair bij de klanten.” Nota geeft, anders dan in het verleden, verder geen commentaar op de daling van de afzet van EV’s.