In de maanden januari tot en met juli van dit jaar zijn er 18.376 nieuwe elektrische auto’s verkocht. Dat is een verdubbeling (+103%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen er 9.063 elektrische auto’s zijn verkocht.

Meer bijtelling

Sinds 1 januari zijn de bijtellingsregels voor volledig elektrische auto’s (EV’s) veranderd. Voor die tijd gold er een bijtelling van slechts 4%. Sinds dit jaar geldt dat alleen nog maar over de eerste 50.000 euro van de catalogusprijs. Over het deel daarboven wordt er 22% bijtelling gerekend, evenveel als voor diesel- en benzineauto’s. Deze regeling heeft een duidelijk effect op de keuzes van zakelijke rijders. De gemiddelde catalogusprijs van nieuw verkochte EV’s lag in afgelopen jaren alsmaar tussen de 71 en 80 duizend euro. In 2019 daalde dit naar 51.650 euro, een daling van 30% ten opzichte van 2018. 

Andere modellen

Verschuiving is te zien in de gekozen modellen. In 2018 was de Tesla Model S de meest verkochte elektrische auto en stonden de dure Tesla Model X en Jaguar I-Pace eveneens in de top 5. Dit jaar zijn alle drie de modellen zelfs uit de top 10 verdwenen. Verkopen van de Tesla Model S zijn met 94% gedaald ten opzichte van de periode januari – juli 2018, van de Model X ook 92% gedaald. De meest verkochte EV is weliswaar nog steeds een Tesla, maar nu de goedkopere Model 3. Dit model werd ruim drie keer zoveel verkocht als de andere EV’s in de verkooplijst; de Kia E-Niro, VW Golf en Hyundai Kona. De top 5 meest verkochte elektrische auto’s bestaat dit jaar geheel uit middenklassers.

Goedkopere Tesla’s

De gemiddelde prijs van een nieuw verkochte Tesla in ons land is gedaald van een stevige 113.000 euro vorig jaar naar 62.000 euro in de eerste zeven maanden van dit jaar. Een daling van meer dan 50.000 euro dus, of 45% van het gemiddelde bedrag van vorig jaar.