Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. 

Oorzaken voor de uiterst lauwe kooplust in Nederland moeten gezocht worden bij de gestegen nieuwprijzen voor auto’s. Mede door de nieuwe emissietest (WLTP) noteren veel auto’s nu hogere CO2-waarden met bijbehorende BPM-consequenties. Mede als gevolg daarvan floreert de occasionmarkt, waar de prijzen overigens ook op een hoog niveau liggen. De goede kwaliteit van de moderne auto noopt ook minder snel tot vervanging, waardoor veel autobezitters uitstelgedrag vertonen. Daarnaast neemt het autogebruik al jaren af, mede door de concurrentie van openbaar vervoer en (elektrische) fiets en de voortgaande bevolkingstoename in de (auto-onvriendelijke) Randstad. De verkoopprognose voor nieuwe auto’s staat dit jaar op 415 duizend stuks (bron: Aumacon), dichtbij het absolute laagterecord (van bijna 388 duizend stuks) dat in 2014 genoteerd werd.  

De merken top-5 van augustus is: 1. Volkswagen (4.935 stuks/ 14,4% marktaandeel in augustus), 2. Opel (3.072/9,0%), 3. Toyota (2.221/6,5%), 4. Peugeot (2.076/6,1%) en 5. Kia (1.969/5,8%). Renault ontbreekt al maanden in de top-5; in augustus kwam het merk niet verder dan een 12de plaats, nèt voor Tesla.

Na acht maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (34.271 stuks/ 11,7% marktaandeel in de eerste acht maanden van 2019), 2. Opel (24.194/8,2%), 3. Peugeot (20.861/7,1%), 4. Ford (18.191/6,2%) en 5. Toyota (17.592/6,0%).