Autokoepel Acea maakt de cijfers over de twee zomermaanden altijd tegelijk bekend. Ook Acea tekent daarbij aan dat de vergelijking voor de maand augustus mank gaat omdat er een jaar geleden juist erg veel auto’s werden verkocht – of op kenteken gezet – vanwege de strengere WLTP-regels die op 1 september 2018 in zijn gegaan. Dat leidde dit jaar bijvoorbeeld tot een klap met ruim 30 procent in Spanje en dalingen met 19 procent in Portugal, ruim 16 procent in ons land en 12 procent in België. Op de grootste Europese automarkt Duitsland bleef de schade echter beperkt tot net geen vol procent. Aan de andere kant werden er in landen als Hongarije en Griekenland in augustus juist ruim 20 procent meer personenauto’s verkocht dan een jaar eerder.

Op de merkenlijst staan over de eerste acht maanden van dit jaar gezien nog aardig wat namen in de plus. Zo verkocht Lancia/Chrysler bijna 30 procent meer auto’s, kwam Dacia 10 procent hoger uit, doen binnen de VW Groep Skoda en Seat het nog altijd redelijk goed en komt ook Citroën verrassend bijna zes procent hoger uit. Fiat krijgt aan de andere kant een daling met 13 procent te verwerken terwijl de potentiele fusiepartner Renault een min van 12 procent laat zien.