Over de eerste negen maanden van dit jaar blijft de Franse personenautomarkt daarmee nog net in de min met een daling van 1,3 procent. De occasionmarkt blijft er met een groei van 5,4 procent ook goed bij liggen. Bij kleine bestelwagens bleef de groei in september beperkt tot 3,7 procent.

De cijfers zijn vertekend door het feit dat er vorig jaar september juist extra weinig auto’s werden verkocht. Met de introductie van de strengere WLTP-regels per 1 september hadden veel fabrikanten en handelaren alles op alles gezet om zo veel ‘oude’ wagens voor die datum weg te werken.

Bij de nationale merken springt vooral Citroën er uit want dat verkocht over negen maanden gezien bijna elf procent meer auto’s. Zustermerk Opel kwam op een plus van ruim 2,5 procent terwijl Peugeot ruim drie procent moest inleveren. Concurrent Renault ging zes procent naar beneden terwijl ook Dacia dit keer met een daling van een goede vier procent genoegen moest nemen. PSA en Renault/Dacia samen zijn daarmee nog altijd wel goed voor 58 procent van de in Frankrijk nieuw verkochte personenauto’s. Slecht nieuws voor Renault is ook nog dat Nissan liefst 41 procent moest inleveren en daarmee haar marktaandeel in Frankrijk tot onder de twee procent ziet dalen.