Dat is 31,5 procent meer dan in september 2018 maar dat is volgens autofederatie Febiac een sterk vertekend beeld: “September 2018 was een maand waarvan de inschrijvingen gedurende de eerste week werden verstoord door het in voege treden van de nieuwe WLTP-norm en de daaraan gelinkte controles door de DIV (de Belgische RDW). Het is dus moeilijk om conclusies trekken uit deze maandresultaten.”

Febiac voegt daar echter direct aan toe dat er in de afgelopen drie maanden met 128.766 inschrijvingen wel een nieuw kwartaalrecord is neergezet. Vorig jaar werden er in België in deze periode 124.353 nieuwe personenauto’s verkocht, in 2016 bleef de teller nog steken op 114.766. Over de eerste negen maanden van dit jaar staat de Belgische automarkt nu op een
min van 3,6 procent.

Met bestel- en vrachtauto’s gaat het bij de Belgen een stuk slechter. De markt voor lichte bestelwagens vertoonde afgelopen maand een daling met bijna elf procent maar staat over negen maanden gezien nog wel bijna vijf procent in de plus. Bij zware vrachtwagens boven 16 ton was afgelopen maand sprake van een daling met een kleine achttien procent. In het tussensegment van 3,5 tot 16 ton werden er nog net twee procent meer voertuigen afgezet.