Gemengd beeld op Amerikaanse automarkt

De Amerikaanse automarkt vertoont over het derde kwartaal een gemengd beeld. Daarin is echter wel één lijn te herkennen: grote pick-up trucks worden nog altijd als warme broodjes verkocht.

General Motors blijft nog altijd de nummer één met in de afgelopen drie maanden 738.638 verkochte automobielen, dat is ruim zes procent meer dan in Q3 van 2018. Van de grote GM Silverado werden er 16 procent meer verkocht terwijl ook de GMC Sierra het prima doet. Relatief kleinere sedans en dergelijke liggen echter uit de gratie, met bijvoorbeeld een daling van 15 procent voor de Chevy Camaro.

Aartsconcurrent Ford kwam door een daling met 4,9 procent naar 580.251 exemplaren onder de grens van de 600.000 terecht. Ook hier is de tendens vooral naar groot terwijl er van de kleinere Fords 31 procent minder werden afgezet. Bij Fiat Chrysler gingen de verkopen minimaal omhoog naar 565.034 met hier de RAM als uitschieter met een plus van 15 procent. De andere FCA merken moesten met soms forse dalingen genoegen nemen, met als dieptepunt Fiat dat het afgelopen kwartaal weer 38 procent minder auto’s aan de Amerikanen kon slijten. Bij de andere merken kon BMW 3,3 procent meer verkopen terwijl Audi, Toyota, Nissan en Mitsubishi de afzet in de VS alle zagen dalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Gemengd beeld op Amerikaanse automarkt - Automobielmanagement.nl

Gemengd beeld op Amerikaanse automarkt

De Amerikaanse automarkt vertoont over het derde kwartaal een gemengd beeld. Daarin is echter wel één lijn te herkennen: grote pick-up trucks worden nog altijd als warme broodjes verkocht.

General Motors blijft nog altijd de nummer één met in de afgelopen drie maanden 738.638 verkochte automobielen, dat is ruim zes procent meer dan in Q3 van 2018. Van de grote GM Silverado werden er 16 procent meer verkocht terwijl ook de GMC Sierra het prima doet. Relatief kleinere sedans en dergelijke liggen echter uit de gratie, met bijvoorbeeld een daling van 15 procent voor de Chevy Camaro.

Aartsconcurrent Ford kwam door een daling met 4,9 procent naar 580.251 exemplaren onder de grens van de 600.000 terecht. Ook hier is de tendens vooral naar groot terwijl er van de kleinere Fords 31 procent minder werden afgezet. Bij Fiat Chrysler gingen de verkopen minimaal omhoog naar 565.034 met hier de RAM als uitschieter met een plus van 15 procent. De andere FCA merken moesten met soms forse dalingen genoegen nemen, met als dieptepunt Fiat dat het afgelopen kwartaal weer 38 procent minder auto’s aan de Amerikanen kon slijten. Bij de andere merken kon BMW 3,3 procent meer verkopen terwijl Audi, Toyota, Nissan en Mitsubishi de afzet in de VS alle zagen dalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding