De andere plus komt voor rekening van Porsche dat in de eerste drie kwartalen bijna drie procent meer auto’s verkocht en in september een plus van 20 procent neerzette. Audi blijft niet overtuigen met over de eerste drie kwartalen 3,6 procent lagere verkopen. Ondanks het WLTP-effect kwam Audi in september niet meer dan 4,5 procent hoger uit dan een jaar eerder. Skoda zag de verkopen tot nu toe dit jaar 2,7 procent lager uitkomen terwijl Volkswagen 2,3 procent minder auto’s verkocht. Bij Volkswagen Commercial Vehicles bleef de schade echter beperkt tot een daling van net een half procent.

Verder telt Volkswagen AG ook nog altijd de verkopen van Scania en MAN in de groepscijfers mee. Het eerste truckmerk kwam over negen maanden gezien bijna negen procent hoger uit, MAN bijna zeven procent. Voor de groep als geheel resulteert dat in een daling met 1,5 procent naar 8.130.600 verkochte voertuigen. Op basis van die trend kan de Duitse groep over heel 2019 weer ruim boven de 10 miljoen stuks uitkomen.

Geografisch deed VW het goed in China, haar grootste nationale markt. Daar werden in september 384.100 auto’s verkocht, dat is 46 procent van de wereldwijde afzet. Hoewel dat verkoopcijfer slechts 0,2 procent hoger was dan in september 2018 kon VW door de krimpende automarkt haar aandeel wel flink opvoeren. September was verder na de WLTP-duikeling van een jaar geleden een prima maand voor Europa. In Noord-Amerika moest de groep echter een daling met tien procent accepteren.