Bij nieuwe auto’s ging de omzet met 11 procent omhoog, bij aftersales met 0,7 procent. Maar de omzet aan occasions liep met 16,7% terug waardoor de hele groep ook 3,6 procent lager uitkwam. De winst in de divisie ‘occasions’ zakte met 17,3 procent nog wat sterker in.

Aftersales kwam wat winst betreft ook lager uit en wel met 2,4 procent. In de genoemde periode kwam de marge op gebruikte auto’s uit op 7,3 procent. Pendragon deelde vorige maand mee dat het 22 van haar grote Car Store tweedehands supermarkten wil sluiten. Ook een werkplaats waar dat soort auto’s verkoopklaar worden gemaakt gaat dicht. Die maatregelen kosten minstens 600 arbeidsplaatsen, tekent Pendragon daarbij aan. Inmiddels blijkt ook een tweede werkplaats de deuren gesloten te hebben.

In de verklaring aan de beurs stelt het autobedrijf dat de prestaties langzaam maar zeker verbeteren. “De groei in verkopen werd deels te niet gedaan door lagere marges door een combinatie van moeilijke economische omstandigheden en onze pogingen om de verkoopdoelen op een meer natuurlijke manier te bereiken en het aantal voor-geregistreerde auto’s zo klein mogelijk te houden.” Pendragon verwacht nog steeds over heel 2019 verlies te lijden, mede door de nog altijd aanhoudende onzekerheid rond Brexit.