In ons land verkocht Volvo Cars in de afgelopen drie maanden 3.455 nieuwe auto’s tegen 3.717 exemplaren een jaar eerder, dat is een daling met zeven procent. Nederland blijft daarmee nog net in de Top Tien van verkooplanden voor de Zweden. Over de eerste negen maanden van dit jaar staat de stand in Nederland op 13.296 exemplaren, een goede plus van bijna vijf procent vergeleken met een jaar eerder. In België bleef de afzet meer stabiel met in het afgelopen kwartaal 4.737 verkochte auto’s vergeleken met 4.710 in Q3 2018. De Belgen staan daarbij stevig op een zevende plaats.

De omzet van de Zweedse producent ging in deze drie maanden met 14,2 procent omhoog naar omgerekend bijna 6,02 miljard euro. De nettowinst verdubbelde ruimschoots naar 220 miljoen euro. De winstmarge kwam daardoor uit op 5,4 procent terwijl dat een jaar geleden nog maar 3,2 procent was. “Gedurende het derde kwartaal bleef Volvo Cars sneller groeien dan de autosector in Europa, China en de VS. De groei van de verkopen, omzet en winst kwam voort uit de sterke vraag naar onze SUV-range in combinatie met kosten efficiëntie,” denkt CEO Håkan Samuelsson. Hij verwacht voor heel 2019 een verdere groei van zowel verkopen als omzet maar vreest wel dat de marktomstandigheden de marge onder druk blijven houden. Om dat op te vangen is ook de Zweedse dochter van Geely begonnen met kostenbesparingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding