Het Duitse autoconcern moest nog wel 1,3 miljard spenderen aan de naweeën van dieselgate maar dat was al een stuk minder dan de 2,4 miljard in de vergelijkbare periode in 2018. Verder werd 6,8 procent van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling uitgegeven terwijl dat vorig jaar nog 6,6 procent was.

Uitdagende marktomstandigheden

Toch waarschuwt ook Volkswagen AG dat de automarkt in veel delen van de wereld sneller inzakt dan eerder al werd verwacht. Dat leidt er toe dat er dit jaar hooguit evenveel auto’s worden verkocht als in 2018 terwijl in Wolfsburg eerder nog van een lichte stijging uit werd gegaan. Financieel directeur Frank Witter (foto) denkt dat de groep goede resultaten heeft neergezet temidden van uitdagende marktomstandigheden. “Die prestaties in de eerste negen maanden maken ons optimistisch dat we de doelen voor heel 2019 zullen halen.” Hij waarschuwt echter wel dat het concern de winstgevendheid voortdurend zal moeten verbeteren om de transformatie op eigen kosten meester te worden. “We blijven systematisch naar dat doel toewerken.”