Worden die en andere buitengewone posten buiten beschouwing gelaten, dan resulteert een aangepaste winst van bijna twee miljard euro wat tachtig miljoen beter is dan het resultaat van Q3 in 2018. FCA maakte de cijfers bekend op dezelfde dag dat de fusie met PSA werd aangekondigd. Analisten stellen daarbij dat FCA beter af is met de fusie dan de nieuwe Franse partner. Uit het kwartaalbericht blijkt ook dat het Italiaans-Amerikaanse bedrijf in alle delen van de wereld minder auto’s heeft verkocht. In de VS was zelfs sprake van een daling met 11 procent wat grotendeels te wijten is aan het reduceren van de voorraden bij dealers. In China en de rest van Azië werden 24 procent minder auto’s verkocht, in Europa en het Midden-Oosten vier procent. Los daarvan deed Maserati het overal bar slecht want dat verkocht wereldwijd de helft minder auto’s dan een jaar geleden.

Dat er wat met Alfa Romeo moet gebeuren, blijkt duidelijk uit de Europese verkoopcijfers. In de eerste negen maanden van dit jaar werden er in dit werelddeel niet meer dan 39.114 nieuwe Alfa’s verkocht, dat is ruim 42 procent minder dan een jaar eerder. Alfa Romeo was daarmee veruit het slechtst presterende automerk in heel Europa. Alleen Nissan kwam in de buurt met een daling van 25 procent. Opmerkelijk is wel dat Alfa in de maand september een plus van 31 procent liet zien maar dat zal, net als bij de meeste andere merken, te maken hebben met het WLTP-effect. De totale afzet bleef echter ook in die afgelopen maand nog net onder de 4.000 stuks. In ons land werden in de eerste drie kwartalen niet meer dan 626 nieuwe Alfa’s verkocht met een dieptepunt van acht stuks in september. In de eerste negen maanden van 2018 gingen er nog 1211 nieuwe auto’s de Alfa-showroom uit waarmee het merk in ons land een daling incasseerde van nagenoeg 50 procent.