Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. De verkoopdaling wordt voor een groot deel veroorzaakt door de per 1 september jongstleden geldende WLTP-emissietest voor bestelauto’s, precies een jaar nadat deze nieuwe testmethode voor personenauto’s verplicht gesteld werd. Ook in september werd mede daardoor al een daling van 13,2 procent genoteerd, na een toename in augustus van 8,7 procent. Autobedrijven anticipeerden dus volop op deze wetsaanpassing. Over het gehele jaar gezien staat de bestelautomarkt echter nog op vrijwel hetzelfde niveau als in dezelfde periode van vorig jaar. De jaarprognose blijft gehandhaafd op 80 duizend stuks. Op zich zou dit een fraai resultaat zijn, het zou immers het beste jaarresultaat zijn sinds 2008.

Marktleider Volkswagen ziet haar verkopen wat harder dalen dan de markt; het merk noteert dit jaar 5,2 procent minder verkopen dan in de eerste tien maanden van 2018; het marktaandeel zakt daardoor in de periode januari tot en met oktober naar 20,3 (was in 2018: 20,8%). Nummer twee – Mercedes-Benz – zakt na enkele goede verkoopmaanden wat terug, het merk staat na tien maanden op een verkoopwinst van 2,0 procent met een bijbehorend marktaandeel van 15,1 procent (2018: 14,4 procent). Nummer drie – Ford – boekt 1,0 procent volumeverlies en noteert een minieme vooruitgang van het marktaandeel naar 13,8 procent.

Na tien maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar:

1. Volkswagen (13.448 stuks/20,3% marktaandeel)

2. Mercedes-Benz (10.019/15,1%)

3. Ford (9.121/13,8%)

4. Renault (7.400/11,2%)

5. Peugeot (6.1726/10,1%).