Duitse autodealer ziet diesel weer zitten

Rond de helft van de Duitse autodealers meldt dat er weer klanten zijn die terugkeren naar diesel. Bovendien zit het aandeel dealers dat diesel ook wil in- en dus verkopen duidelijk in de lift.

Belgische megadealer d’Ieteren stelt winstverwachting bij

Gaf in het voorjaar van 2018 bijna een kwart van de Duitse autohandelaren aan geen auto’s met dieselmotoren meer te voeren, inmiddels is dat percentage gezakt tot onder de tien procent. Ruim 40 procent vreest nog steeds wel voor verliezen door de aanhoudende dieselaffaire maar dat is een stuk minder dan de ruim zestig procent die dat anderhalf jaar geleden nog meldde.

Waardevermindering tot stilstand

Dat alles blijkt uit een enquête van de Deutschen Automobil Treuhand DAT. Een kleine meerderheid van de ondervraagden gaat er nu van uit dat diesel een betekenisvolle rol zal blijven spelen in hun bedrijf. Zij signaleren ook dat een tweedehandels diesel momenteel binnen gemiddeld 90 dagen wordt verkocht terwijl dat bij benzinewagens weer langzaam is opgelopen naar 85 dagen. Bovendien is de sterke waardevermindering van dieselauto’s wat tot stilstand gekomen. Een drie jaar oude diesel heeft nu een restwaarde van 52 procent wat bij benzinemodellen op bijna 58 procent ligt. Wel denkt nog steeds tachtig procent van de dealers in Duitsland dat dieselgate voorlopig nog niet achter de rug is en dus ook nog regelmatig op zal duiken in de media.

Nederland en België: daling dieselverkoop

Uit cijfers van autokoepel Acea blijkt ook dat er in Duitsland als enige West-Europese land in de eerste negen maanden van dit jaar meer dieselauto’s werden verkocht dan een jaar eerder. In totaal ging het om 885.856 personenauto’s met een dieselmotor, dat is 3,6 procent meer dan een jaar eerder. In ons land daalden de verkopen van diesels in die periode juist met ruim 45 procent naar 26.558 stuks. In België, waar de auto van de zaak nog altijd een veel grotere plaats inneemt, bleef de daling nog redelijk beperkt tot 17 procent met 136.889 dieselauto’s.

Duitse autodealer ziet diesel weer zitten - Automobielmanagement.nl

Duitse autodealer ziet diesel weer zitten

Rond de helft van de Duitse autodealers meldt dat er weer klanten zijn die terugkeren naar diesel. Bovendien zit het aandeel dealers dat diesel ook wil in- en dus verkopen duidelijk in de lift.

Belgische megadealer d’Ieteren stelt winstverwachting bij

Gaf in het voorjaar van 2018 bijna een kwart van de Duitse autohandelaren aan geen auto’s met dieselmotoren meer te voeren, inmiddels is dat percentage gezakt tot onder de tien procent. Ruim 40 procent vreest nog steeds wel voor verliezen door de aanhoudende dieselaffaire maar dat is een stuk minder dan de ruim zestig procent die dat anderhalf jaar geleden nog meldde.

Waardevermindering tot stilstand

Dat alles blijkt uit een enquête van de Deutschen Automobil Treuhand DAT. Een kleine meerderheid van de ondervraagden gaat er nu van uit dat diesel een betekenisvolle rol zal blijven spelen in hun bedrijf. Zij signaleren ook dat een tweedehandels diesel momenteel binnen gemiddeld 90 dagen wordt verkocht terwijl dat bij benzinewagens weer langzaam is opgelopen naar 85 dagen. Bovendien is de sterke waardevermindering van dieselauto’s wat tot stilstand gekomen. Een drie jaar oude diesel heeft nu een restwaarde van 52 procent wat bij benzinemodellen op bijna 58 procent ligt. Wel denkt nog steeds tachtig procent van de dealers in Duitsland dat dieselgate voorlopig nog niet achter de rug is en dus ook nog regelmatig op zal duiken in de media.

Nederland en België: daling dieselverkoop

Uit cijfers van autokoepel Acea blijkt ook dat er in Duitsland als enige West-Europese land in de eerste negen maanden van dit jaar meer dieselauto’s werden verkocht dan een jaar eerder. In totaal ging het om 885.856 personenauto’s met een dieselmotor, dat is 3,6 procent meer dan een jaar eerder. In ons land daalden de verkopen van diesels in die periode juist met ruim 45 procent naar 26.558 stuks. In België, waar de auto van de zaak nog altijd een veel grotere plaats inneemt, bleef de daling nog redelijk beperkt tot 17 procent met 136.889 dieselauto’s.