In oktober werden er in dit deel van de wereld 484.400 SUV’s verkocht, dat is 22 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. “Europa komt langzamerhand op gelijke hoogte met de VS en China wat SUV-penetratie betreft,” zegt analist Felipe Munoz van JATO. Omdat de totale Europese automarkt met acht procent groeide, konden de grotere modellen weer een aardig stuk marktaandeel veroveren. Eerder waarschuwde het International Energy Agency dat de opkomst van de SUV leidt tot meer luchtvervuiling terwijl overheden in vrijwel alle landen die vervuiling door het verkeer juist terug willen dringen.

Bedreigingen

Munoz signaleert daarbij dat ‘de automarkt weliswaar met een veelvoud aan uitdagingen te maken heeft maar de bedreigingen voor de groei lijken tot nu toe nog geen gevolgen te hebben voor de verkopen.’ JATO tekent daarbij, net als anderen, aan dat de hogere verkopen in oktober voor een flink deel te danken waren aan het feit dat er in oktober 2018 juist minder auto’s werden verkocht door de naweeën van de WLTP-introductie.

De verdere opmars van de SUV lijkt vooral ten koste te gaan van kleine ‘stadsautotjes’. Het marktaandeel van dat segment daalde van 8,9 procent in oktober vorig jaar naar 6,8 procent nu. De laatste tijd komen er steeds meer berichten dat autofabrikanten geen brood meer zien in kleinere stadsauto’s omdat de grote investeringen in met name elektrische motoren en veiligheidsvoorzieningen niet terug te verdienen zijn uit de lagere verkoopprijzen. Zo heeft Fiat twijfels geuit over het voortbestaan van de Panda en de gewone 500 en is Ford helemaal van kleinere auto’s afgestapt.

Lees ook: SUV’s zorgen voor meer luchtvervuiling