Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. De bestelautoverkoop lijdt nog steeds onder de door per 1 september jongstleden geldende WLTP-emissietest voor bestelauto’s. Een jaar daarvoor is deze nieuwe testmethode al voor personenauto’s gaan gelden. Vanaf september is als gevolg daarvan een fikse daling ingezet. Over het gehele jaar gezien staat de bestelautomarkt 4 procent onder het niveau van vorig jaar. De aanvankelijke jaarprognose van 80 duizend stuks zal al met al wat te ambitieus blijken voor dit jaar.

Marktleider Volkswagen ziet haar bestelautoverkopen wat harder dalen dan de markt; het merk noteert dit jaar 5,7 procent minder verkopen dan in de eerste elf maanden van 2018; het marktaandeel zakt daardoor in de periode januari tot en met november naar 20,5 (was in 2018: 20,9%). De eeuwige nummer twee – Mercedes-Benz – zakt na enkele goede verkoopmaanden wat terug, het merk staat na elf maanden op een verkoopachteruitgang van 1,9 procent met een bijbehorend marktaandeel van 15,1 procent (2018: 14,8 procent). Nummer drie – Ford – boekt 1,0 procent volumeverlies en noteert een geringe vooruitgang van het marktaandeel naar 13,7 procent (2018: 13,3 procent).

Na elf maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar:

1. Volkswagen (14.819 stuks/20,5% marktaandeel)
2. Mercedes-Benz (10.914/15,1%)
3. Ford (9.945/13,7%)
4. Renault (8.109/11,2%)
5. Peugeot (7.203/10,0%).