In Duitsland zijn in de afgelopen maand 299.127 nieuwe personenauto’s geregistreerd, dat is 9,7 procent meer dan in dezelfde maand in 2018. Over de eerste elf maanden van 2019 staat de Duitse automarkt daarmee op een plus van 3,9 procent.

De groei zit vooral bij zakenauto’s waarvan er bijna 15 procent meer werden verkocht. Bij particuliere aankopen, goed voor een derde van de markt, bleven de verkopen nagenoeg stabiel vergelijken met een jaar geleden. In tegenstelling tot de nieuwmarkt daalden de verkopen van occasions in Duitsland met 3,5 procent naar 586.639 auto’s.

Porsche

Bij vrijwel alle Duitse merken was sprake van hogere verkopen, meldt het Kraftfahrt-Bundesamt KBA. Porsche spant de kroon met een groei van 159 procent. Daarna volgt verrassend de Smart waarvan er 60 procent meer werden verkocht, gevolgd door Audi met 41
procent en Volkswagen met 27 procent. Grote uitzondering is Opel want dat zag de verkopen in Duitsland met 17 procent teruglopen. BMW-dochter Mini leverde met een min van 19 procent nog sterker in. Het belangrijkste merk is en blijft VW met een aandeel van 21 procent van alle nieuw verkochte personenauto’s.

Tesla

Wat buitenlandse merken betreft deed ook in Duitsland Tesla het ’t beste met een 129 procent hogere afzet. Goede prestaties zijn er daarnaast vooral van kleinere merken als Alfa Romeo met een plus van 40 procent en verder van DS, Ssangyong, Peugeot en Mazda. Aan Japanse kant moesten vooral Suzuki met een daling van 36 procent en Honda met min 20 procent fors inleveren.

Ook in Duitsland zijn de meeste nieuw-verkochte auto’s nu SUV’s. Vorige maand hadden die grotere modellen een marktaandeel van bijna een kwart. Van de nog grotere terreinwagens werden er 40 procent meer verkocht waarmee die nu een marktaandeel van 11 procent in handen hebben. KBA stelt tenslotte dat diesels nu goed zijn voor bijna een derde van de markt, benzine-wagens 58 procent voor hun rekening nemen, hybride op bijna negen procent uitkomt en vol-elektrische auto’s goed zijn voor 1,6 procent van de verkopen.