Lancia (bijna) best-presterende automerk in Europa

Lancia blijkt dit jaar het best presterende automerk op de Europese markt. Het merk uit de stal van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) verkocht in de eerste elf maanden 54.965 nieuwe auto’s, dat is ruim 10.000 ofwel bijna 24 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel nam daarmee toe van 0,3 naar 0,4 procent, dat is dus ook een kwart meer.

Lancia (bijna) best-presterende automerk in Europa

Lancia wordt op de ranglijst alleen gepasseerd door sportwagenmerk Alpine dat een groei neerzette met ruim 140 procent maar met 3.833 auto’s nog altijd nog niet eens een vol procent aan marktaandeel haalt. Op ruime afstand derde is Lexus dat met 49.535 exemplaren een toename van bijna 19 procent wist te realiseren. Verder zit Porsche ook goed met 68.388 auto’s, een toename met ruim tien procent.

Seat en Dacia

Bij de wat meer volumemerken springen Seat en Dacia er uit. Het Spaanse merk komt tot nu toe dit jaar met 460.612 auto’s 10,5 procent hoger uit terwijl Dacia een groei van 9,3 procent boekte naar 523.971 verkochte auto’s. Een leuke groei is er ook voor Citroën dat met 586.272 stuks ruim zes procent hoger uitkomt. De meeste andere grote merken zien de verkopen tot nu toe dit jaar nog altijd dalen, zoals bij Renault met 5,5 procent, Opel met 5,8 procent en Volkswagen met net een half procent.

Het maandoverzicht van Acea laat zien dat er in november in de 28 EU-landen in totaal 1.175.959 nieuwe personenauto’s werden verkocht, een toename met bijna vijf procent vergeleken met een jaar eerder. Dat is daarmee de derde achtereenvolgende maand dat de Europese automarkt weer een groei laat zien. Over de periode tot eind november staat de teller daarmee op 14.123.228, een goede 37.000 ofwel 0,3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Gaat de groeitrend van de laatste maanden door dan zou de Europese automarkt over heel 2019 nog net een plusje kunnen vertonen.

Lancia (bijna) best-presterende automerk in Europa - Automobielmanagement.nl

Lancia (bijna) best-presterende automerk in Europa

Lancia blijkt dit jaar het best presterende automerk op de Europese markt. Het merk uit de stal van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) verkocht in de eerste elf maanden 54.965 nieuwe auto’s, dat is ruim 10.000 ofwel bijna 24 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel nam daarmee toe van 0,3 naar 0,4 procent, dat is dus ook een kwart meer.

Lancia (bijna) best-presterende automerk in Europa

Lancia wordt op de ranglijst alleen gepasseerd door sportwagenmerk Alpine dat een groei neerzette met ruim 140 procent maar met 3.833 auto’s nog altijd nog niet eens een vol procent aan marktaandeel haalt. Op ruime afstand derde is Lexus dat met 49.535 exemplaren een toename van bijna 19 procent wist te realiseren. Verder zit Porsche ook goed met 68.388 auto’s, een toename met ruim tien procent.

Seat en Dacia

Bij de wat meer volumemerken springen Seat en Dacia er uit. Het Spaanse merk komt tot nu toe dit jaar met 460.612 auto’s 10,5 procent hoger uit terwijl Dacia een groei van 9,3 procent boekte naar 523.971 verkochte auto’s. Een leuke groei is er ook voor Citroën dat met 586.272 stuks ruim zes procent hoger uitkomt. De meeste andere grote merken zien de verkopen tot nu toe dit jaar nog altijd dalen, zoals bij Renault met 5,5 procent, Opel met 5,8 procent en Volkswagen met net een half procent.

Het maandoverzicht van Acea laat zien dat er in november in de 28 EU-landen in totaal 1.175.959 nieuwe personenauto’s werden verkocht, een toename met bijna vijf procent vergeleken met een jaar eerder. Dat is daarmee de derde achtereenvolgende maand dat de Europese automarkt weer een groei laat zien. Over de periode tot eind november staat de teller daarmee op 14.123.228, een goede 37.000 ofwel 0,3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Gaat de groeitrend van de laatste maanden door dan zou de Europese automarkt over heel 2019 nog net een plusje kunnen vertonen.