Voor heel 2019 verwacht de branche-organisatie dat er ruim meer dan 50.000 nieuwe elektrische auto’s worden geregistreerd, waarmee het aantal stekkerauto’s in Nederland in een jaar tijd is verdubbeld.

Per 1 januari gaat de fiscale bijtelling van 4 procent naar 8 procent, van toepassing op de eerste 45.000 euro van de catalogusprijs van een elektrische auto. Boven dat bedrag is het tarief 22 procent, net zoals bij zakelijke auto’s op fossiele brandstoffen. Tot 1 januari geldt voor de stekkerauto echter nog een tarief van 4 procent over de eerste 50.000 euro.

Bovag schat dat de totale autoverkopen dit jaar uitkomen op 430.000 tot 440.000 stuks. Dat betekent dat van alle nieuw aangeschafte auto’s dit jaar zo’n 12 procent een elektrische is. Hiermee is het aantal stekkerauto’s in een jaar tijd verdubbeld naar ongeveer 100.000 stuks. Rond de jaarwisseling rijden er daarmee meer elektrische auto’s rond dan plug-in hybrides, zoals de Mitsubishi Outlander, Volkswagen Golf GTE en Volvo V60 (96.000 stuks op 1 december). Voor 2020 verwacht Bovag opnieuw dat er zo’n 40 à 50.0000 nieuwe stekkerauto’s bijkomen op de Nederlandse wegen.

Tesla registreerde deze maand tot en met zaterdag 21 december ruim 8.000 voertuigen. De verwachting is dat het Amerikaanse merk op een maandtotaal van 11.000 tot 12.000 uitkomt en voor het hele jaar dankzij deze eindsprint op meer dan 30.000. Daarmee zou Tesla over heel 2019 na Volkswagen en Opel het merk met de meeste kentekenregistraties van Nederland kunnen worden. Vrijwel alle registraties van Tesla betreffen de Model 3, terwijl van de duurdere Model S en X enkele honderden zijn geregistreerd. In het segment van de duurdere elektrische auto’s stevent Audi met de e-Tron af op de koppositie, met naar verwachting 2.000 tot 2.500 verkopen dit jaar. Volgend jaar brengt vrijwel elke autofabrikant een of meerdere elektrische modellen op de markt.