Volkswagen en haar zustermerken hebben in de eerste elf maanden van dit jaar wereldwijd 9.917.800 nieuwe voertuigen aan hun klanten af kunnen leveren. Dat is een magere 26.000 ofwel 0,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In de maand november trok de groei wel weer aan naar ruim vijf procent met 988.800 afgeleverde auto’s en vrachtwagens.

Over het hele jaar 2019 zou de Duitse groep daarmee uit kunnen komen rond de 10,9 of zelf 11 miljoen voertuigen. Maar CEO Herbert Diess en andere directieleden hebben al eerder laten doorschemeren in 2020 weinig of zelfs geen groei te voorzien. Toyota heeft in de week voor de Kerst haar voorspellingen voor de productie in 2020 bekend gemaakt. De Japanse fabrikant mikt volgend jaar op een wereldwijde productie van 10,9 miljoen voertuigen, een goede honderdduizend meer dan waarop 2018 zal uitkomen. Bij Toyota zijn dan Daihatsu en vrachtautofabrikant Hino meegerekend maar VW Groep telt ook MAN en Scania nog altijd mee. Toyota zelf mikt op 9,15 miljoen te bouwen auto’s waarvan 3,24 miljoen in Japan zelf en 5,91 miljoen elders in de wereld.

Geen gevaar van nummer drie

Zou Toyota die 10,9 miljoen halen, dan lijkt het zo goed als zeker de Volkswagen Groep in 2020 voorbij te streven. Bij de nummer drie Renault/Nissan/Mitsubishi lopen de producties voorlopig alleen maar terug zodat van die kant geen gevaar te duchten valt. En van de geplande nummer vier, het fusiebedrijf van PSA en FCA, zal in het grootste deel van 2020 nog geen sprake zijn.