Autoverkoop 2019 – dankzij Tesla – alsnog nipt beter dan in 2018

In 2019 zijn in Nederland in totaal 446.114 nieuwe personenauto’s geregistreerd tegenover 443.530 stuks in 2018 – een toename van 0,6 procent. Volkswagen wist vorig jaar voor de vijftiende maal op rij de meeste nieuwe auto’s in Nederland te verkopen. De Tesla Model 3 is het bestverkochte model en stuwt het merk op naar de derde plek in de jaarrangschikking.

Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau voor de mobiliteitsector Aumacon.

Doorsneejaar met veel EV’s en weinig diesels

Het gemiddeld jaaraantal over de afgelopen tien jaren staat op 442 duizend stuks. Met de afsluiting van 2019 komt dus andermaal een doorsnee autoverkoopjaar ten einde. Marktanalist Clem Dickmann: “Opmerkelijk is evenwel de sterk gestegen verkoop van elektrische auto’s, optellend naar een marktaandeel van 13 procent. Hiervan komt het leeuwendeel voor rekening van Tesla. Het merk stijgt van de bescheiden 23ste plaats in 2018 naar de derde plaats in het merkenklassement van 2019. Tesla dankt deze sprong voorwaarts vrijwel uitsluitend aan leaserijders, “Deze groep consumenten blijkt uiterst gevoelig voor fiscale prikkels, vooral als deze op korte termijn dreigen te verminderen.” Vanaf 2020 zal de zakelijke leaserijder ruim het dubbele kwijt zijn aan bijtellingskosten. “Tegelijkertijd heeft de verkoop van dieselauto’s andermaal een enorme duikeling gemaakt. In 2019 daalde het marktaandeel van nieuwe dieselauto’s in ons land naar 7 procent.

De reden voor de gematigde kooplust van de overige klantgroepen moet vooral gezocht worden in de hoge aanschafprijzen van nieuwe auto’s. Vooral particulieren haken daarbij af; in 2019 werd nog maar 21 procent van alle nieuwe auto’s aangeschaft door particulieren, in 2016 was dat nog 26 procent. Tegelijkertijd is de afzet van occasions in 2019 naar recordhoogte gestegen. Dickmann: “Het is met name aan de leasemarkt te danken dat de nieuwverkoop nog op een gemiddeld niveau blijft. Zakelijke lease en private lease zijn in 2019 samen goed voor ruim 52 procent van alle nieuwverkopen, een hoger marktaandeel dan ooit tevoren.”

Volkswagen bestverkochte merk, Tesla Model 3 populairste model  Volkswagen werd in 2019 met een marktaandeel van 10,6 procent voor de vijftiende maal op rij het bestverkochte merk in ons land. De afstand tot nummer twee, Opel met 7,3 procent marktaandeel, is vergeleken met 2018 weer verder opgelopen. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Het bestverkochte model was vorig jaar de Tesla Model 3. In 2018 viel deze eer nog te beurt aan de Volkswagen Polo, een jaar daarvoor aan de Renault Clio.  

Prognose 2020                 

Voor 2020 wordt een – vergeleken met 2019 – lager eindresultaat verwacht; Aumacon gaat uit van 425 duizend stuks. In 2020 zullen naar verwachting 65 duizend nieuwe auto’s (15,3% van het totaal) volledig elektrisch worden aangedreven. Het marktaandeel van dieselauto’s zal naar verwachting verder dalen naar nog slechts 5 procent van de markt. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

[…] Autoverkoop 2019 nipt beter dan 2018 […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > ING: stabiele omzet voor autobranche in 2020 op

[…] Lees ook: Autoverkoop 2019 – dankzij Tesla – alsnog nipt beter dan in 2018 […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Automarkt laat wisselend beeld zien over 2019, Tesla uitschieter op
Autoverkoop 2019 – dankzij Tesla – alsnog nipt beter dan in 2018 - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop 2019 – dankzij Tesla – alsnog nipt beter dan in 2018

In 2019 zijn in Nederland in totaal 446.114 nieuwe personenauto’s geregistreerd tegenover 443.530 stuks in 2018 – een toename van 0,6 procent. Volkswagen wist vorig jaar voor de vijftiende maal op rij de meeste nieuwe auto’s in Nederland te verkopen. De Tesla Model 3 is het bestverkochte model en stuwt het merk op naar de derde plek in de jaarrangschikking.

Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau voor de mobiliteitsector Aumacon.

Doorsneejaar met veel EV’s en weinig diesels

Het gemiddeld jaaraantal over de afgelopen tien jaren staat op 442 duizend stuks. Met de afsluiting van 2019 komt dus andermaal een doorsnee autoverkoopjaar ten einde. Marktanalist Clem Dickmann: “Opmerkelijk is evenwel de sterk gestegen verkoop van elektrische auto’s, optellend naar een marktaandeel van 13 procent. Hiervan komt het leeuwendeel voor rekening van Tesla. Het merk stijgt van de bescheiden 23ste plaats in 2018 naar de derde plaats in het merkenklassement van 2019. Tesla dankt deze sprong voorwaarts vrijwel uitsluitend aan leaserijders, “Deze groep consumenten blijkt uiterst gevoelig voor fiscale prikkels, vooral als deze op korte termijn dreigen te verminderen.” Vanaf 2020 zal de zakelijke leaserijder ruim het dubbele kwijt zijn aan bijtellingskosten. “Tegelijkertijd heeft de verkoop van dieselauto’s andermaal een enorme duikeling gemaakt. In 2019 daalde het marktaandeel van nieuwe dieselauto’s in ons land naar 7 procent.

De reden voor de gematigde kooplust van de overige klantgroepen moet vooral gezocht worden in de hoge aanschafprijzen van nieuwe auto’s. Vooral particulieren haken daarbij af; in 2019 werd nog maar 21 procent van alle nieuwe auto’s aangeschaft door particulieren, in 2016 was dat nog 26 procent. Tegelijkertijd is de afzet van occasions in 2019 naar recordhoogte gestegen. Dickmann: “Het is met name aan de leasemarkt te danken dat de nieuwverkoop nog op een gemiddeld niveau blijft. Zakelijke lease en private lease zijn in 2019 samen goed voor ruim 52 procent van alle nieuwverkopen, een hoger marktaandeel dan ooit tevoren.”

Volkswagen bestverkochte merk, Tesla Model 3 populairste model  Volkswagen werd in 2019 met een marktaandeel van 10,6 procent voor de vijftiende maal op rij het bestverkochte merk in ons land. De afstand tot nummer twee, Opel met 7,3 procent marktaandeel, is vergeleken met 2018 weer verder opgelopen. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Het bestverkochte model was vorig jaar de Tesla Model 3. In 2018 viel deze eer nog te beurt aan de Volkswagen Polo, een jaar daarvoor aan de Renault Clio.  

Prognose 2020                 

Voor 2020 wordt een – vergeleken met 2019 – lager eindresultaat verwacht; Aumacon gaat uit van 425 duizend stuks. In 2020 zullen naar verwachting 65 duizend nieuwe auto’s (15,3% van het totaal) volledig elektrisch worden aangedreven. Het marktaandeel van dieselauto’s zal naar verwachting verder dalen naar nog slechts 5 procent van de markt. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

[…] Autoverkoop 2019 nipt beter dan 2018 […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > ING: stabiele omzet voor autobranche in 2020 op

[…] Lees ook: Autoverkoop 2019 – dankzij Tesla – alsnog nipt beter dan in 2018 […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Automarkt laat wisselend beeld zien over 2019, Tesla uitschieter op