In het vierde kwartaal werden 105.000 auto’s geproduceerd en 112.000 stuks afgeleverd. Dat is een behoorlijke toename vergeleken met het voorafgaande kwartaal toen er in Fremont rond de 97.000 auto’s van de band rolden.

Van de productie ging het om 86.958 Model 3’en en 17.933 exemplaren van Model S en Model X. Afgeleverd werden er 92.550 stuks Model 3 en 19.450 exemplaren van de Model S en Model X. In ons land werden, dankzij schepen vol Model 3’s, rond de 30.000 van die auto’s verkocht, dat is dus bijna een derde van de wereldwijde verkoop. Overigens meldt het AD daarbij dat de gelukkigen die nog net in 2019 een Model 3 met lage bijtelling konden bemachtigen die nu voor zeker 10.000 euro meerprijs te koop aanbieden.

“We blijven gefocust op het verhogen van de productie in zowel de VS als onze nieuwe fabriek in Shanghai. Hoewel de bouw van die Gigafactory Shanghai minder dan 12 maanden geleden begon, hebben we daar al bijna 1.000 verkoopbare auto’s gebouwd en zijn we ook begonnen met het afleveren ervan. We hebben al laten zien dat we meer dan 3.000 auto’s per week kunnen bouwen, exclusief de plaatselijke productie van battery-packs die eind december is begonnen,” zegt Tesla in een verklaring.

Aandeel naar recordhoogte

Door het goede nieuws steeg het aandeel Tesla op Wall Street opnieuw met vier procent naar een nieuw record van 443 dollar. Dat is slecht nieuws voor zogenaamde short sellers die hebben gegokt op een daling van de aandelenkoers. Door de voortdurende stijging hebben zij vorig jaar rond de drie miljard dollar verloren en in de eerste paar dagen van dit jaar al weer 900 miljoen dollar. De hoge koers betekent ook dat Tesla op de beurs nu dubbel zo veel waard is als Ford.