Automarkt laat wisselend beeld zien over 2019, Tesla uitschieter

De wereldwijde automarkten hebben 2019 beter afgesloten dan door velen werd gevreesd. Grootste gemene deler is wel dat de verschillen met het voorafgaande jaar over het algemeen niet erg groot zijn. Met andere woorden: ondanks veel doemberichten en ‘challenges’ bleven de autoverkopen redelijk stabiel. Grote uitschieter: Tesla dat net als in Nederland ook elders haar verkopen vaak zag verveelvoudigen.

Tesla kan showroom in Wuhan heropenen

De Duitse automarkt, de grootste in Europa, heeft een mooi 2019 achter de rug. In totaal werden er rond de 3,6 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht, dat is vijf procent meer dan in 2018, deelde het Kraftfahrt Bundesamt afgelopen maandagmiddag mee. Het aandeel diesel lag met 32 procent nauwelijks onder het niveau van een jaar geleden. Verder was 8,4 procent van de nieuwe Duitse auto’s hybride of batterij-aangedreven wat vooral ten koste is gegaan van benzine dat haar aandeel van 62,4 naar 59,2 procent zag zakken.

Tesla wist over het hele jaar gezien in Duitsland ruim vier keer zoveel auto’s te verkopen als in 2018 waarmee het eenzaam aan de top staat. Verder hebben vrijwel alle Duitse merken een mooie plus geboekt, aldus het KBA. Top of the list is Smart met bijna 20 procent hogere verkopen gevolgd door Ford met een plus van elf procent. Mercedes, BMW, Audi en Volkswagen zitten ook alle aan de positieve kant. Enige uitzonderingen zijn Opel dat ruim vijf procent minder verkocht en Mini met een minieme daling met 0,9 procent. Van de importmerken zitten Lexus, Ssangyong, Volvo, Seat, Hyundai en Dacia alle met dubbele cijfers in de plus. Tot de verliezers behoren hier onder meer Alfa Romeo, Nissan en Honda.

Op de tweede grote automarkt in Europa, die in Groot-Brittannië, werden in een tamelijk rampzalig jaar met 2,3 miljoen eenheden 2,4 procent minder personenauto’s verkocht. Dat was ook het laagste aantal sinds 2013 en het derde achtereenvolgende jaar met een terugloop. Het door de Brexit onzekerheid ondermijnde vertrouwen bij zowel bedrijven als consumenten én de onduidelijkheid over milieuzones houden de Britse autokoper weg uit de showroom, zegt autokoepel SMMT. Verder is ook hier het beeld dat de zakelijke koper nog wel actief is maar dat vooral particulieren en ZZP-ers voorlopig maar geen nieuwe auto aanschaffen. Het aandeel diesel nam in het VK verder af naar naar niet meer dan 25 procent, dat is zes procentpunten minder dan in 2018. Auto’s met een alternatieve aandrijving zijn nu goed voor ruim zeven procent van de Britse nieuwmarkt, waarvan batterij-elektrisch 1,6 procent voor haar rekening neemt.

In Frankrijk bleven de autoverkopen met een stijging van 1,9 procent nog net aan de positieve kant. De eindstand kwam uit op ruim 2,2 miljoen verkochte auto’s. December was ook hier een soort vuurpijl met bijna 28 procent hogere verkopen. Ook in Frankrijk heeft dat alles te maken met nieuwe belastingregels per 1 januari, waarbij onder meer de malus voor grotere auto’s flink de hoogte in is gegaan. Opmerkelijk detail: de patriottische Fransen noemen de cijfers van Tesla niet apart op de lijst. Die zitten onder ‘anderen’, waarvan de verkopen wel 33 procent hoger zijn uitgekomen. Opmerkelijk goed doen de merken uit de VW-stal het, met dubbele cijfers voor Audi, Seat, Skoda en Porsche. Goede prestaties zijn er ook van Citroën, dat tien procent meer verkocht, Hyundai en nichemerken als Mitsubishi en Smart. Renault-partner Nissan blijft echter in de hoek waar de klappen vallen met een daling van 29 procent. Bij Renault zelf is verder opvallend dat succeskind Dacia de verkopen nu één procent zag teruglopen. Zustermerk Alpine is echter de ster want dat liet een groei van 147 procent zien.

In België is sprake van een ware stabilisatie. Afgelopen jaar werden er 550.003 nieuwe personenauto’s ingeschreven, dat is 371 ofwel 0,07 procent meer dan in 2018. December was een opmerkelijke uitschieter met 44 procent meer ingeschreven personenauto’s, maar dat is dan wel in vergelijking met de zeer slechte maand december van 2018. Die opvallende maand december verandert echter niet zoveel aan het globale beeld van het voorbije jaar, stelt autofederatie Febiac. “Dat viel uiteen in twee delen. Tot en met de zomer constateerden we maand na maand een lichte terugval van de inschrijvingen; vanaf september trok de markt aan en werd de opgelopen achterstand beetje bij beetje goedgemaakt om uit te komen op quasi hetzelfde niveau als in 2018.” Het afgelopen jaar was daarmee nog wel het op één na beste van de afgelopen jaren, waarbij alleen 2011 met 572.211 inschrijvingen hoger uitkwam. Febiac hoopt en verwacht dat het Autosalon van Brussel, dat vrijdag begint, de automarkt weer een aardige oppepper zal geven.

Wat merken betreft blijft Volkswagen de Belgische lijst aanvoeren met een aandeel van bijna tien procent. Renault blijft tweede met bijna negen procent maar moest wel terrein prijsgeven. Derde is Peugeot met Mercedes en BMW op een sterke vierde en vijfde plaats. Winnaars waren onder meer Citroën met 16 procent hogere verkopen, en Dacia terwijl Nissan ook hier een grote verliezer was. Tesla is ook in België de uitblinker met 320 procent hogere verkopen maar daarmee verkocht het merk nog altijd niet meer dan 3.690 auto’s aan de Belgen, een schijntje vergeleken bij de Nederlandse verkopen.

Elders in de wereld bleef de markt voor personenauto’s in de VS nagenoeg stabiel. marktonderzoekers als JD Power/LMC Automotive en Cox Automotive schatten dat er rond de 17 miljoen zijn verkocht, dat is dan ruwweg één procent minder dan in 2018 maar wel het laagste aantal sinds 2014. Door hogere prijzen nam het totaal aan auto’s besteedde bedrag wel met ruim acht miljard dollar toe naar een record 462 miljard dollar. “Ondanks alle negatieve berichten en onzekerheid is de automarkt toch mooi op peil gebleven,” zegt Jeff Schuster van LMC Automotive. De grote spelers als Ford en Fiat Chrysler zagen hun afzet in het laatste kwartaal wel teruglopen maar dat bleef toch beperkt tot hooguit enkele procenten. Bij General Motors daalden de kwartaalverkopen echter met een kwart door de 40 dagen durende staking van de autovakbond UAW.

In China zijn de definitieve cijfers nog niet bekend. De China Association of Automobile Manufacturers stelde voor de Kerst uit te gaan van 26 miljoen verkochte auto’s, dat zou dan acht procent minder zijn dan in 2018. In de eerste elf maanden van vorig jaar was sprake van een daling met ruim negen procent. De Chinese automarkt zou daarmee voor het tweede achtereenvolgende jaar een daling laten zien, iets wat in de voorafgaande jaren niet is vertoond.

Lees ook: Autoverkoop 2019 – dankzij Tesla – alsnog nipt beter dan in 2018

Automarkt laat wisselend beeld zien over 2019, Tesla uitschieter - Automobielmanagement.nl

Automarkt laat wisselend beeld zien over 2019, Tesla uitschieter

De wereldwijde automarkten hebben 2019 beter afgesloten dan door velen werd gevreesd. Grootste gemene deler is wel dat de verschillen met het voorafgaande jaar over het algemeen niet erg groot zijn. Met andere woorden: ondanks veel doemberichten en ‘challenges’ bleven de autoverkopen redelijk stabiel. Grote uitschieter: Tesla dat net als in Nederland ook elders haar verkopen vaak zag verveelvoudigen.

Tesla kan showroom in Wuhan heropenen

De Duitse automarkt, de grootste in Europa, heeft een mooi 2019 achter de rug. In totaal werden er rond de 3,6 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht, dat is vijf procent meer dan in 2018, deelde het Kraftfahrt Bundesamt afgelopen maandagmiddag mee. Het aandeel diesel lag met 32 procent nauwelijks onder het niveau van een jaar geleden. Verder was 8,4 procent van de nieuwe Duitse auto’s hybride of batterij-aangedreven wat vooral ten koste is gegaan van benzine dat haar aandeel van 62,4 naar 59,2 procent zag zakken.

Tesla wist over het hele jaar gezien in Duitsland ruim vier keer zoveel auto’s te verkopen als in 2018 waarmee het eenzaam aan de top staat. Verder hebben vrijwel alle Duitse merken een mooie plus geboekt, aldus het KBA. Top of the list is Smart met bijna 20 procent hogere verkopen gevolgd door Ford met een plus van elf procent. Mercedes, BMW, Audi en Volkswagen zitten ook alle aan de positieve kant. Enige uitzonderingen zijn Opel dat ruim vijf procent minder verkocht en Mini met een minieme daling met 0,9 procent. Van de importmerken zitten Lexus, Ssangyong, Volvo, Seat, Hyundai en Dacia alle met dubbele cijfers in de plus. Tot de verliezers behoren hier onder meer Alfa Romeo, Nissan en Honda.

Op de tweede grote automarkt in Europa, die in Groot-Brittannië, werden in een tamelijk rampzalig jaar met 2,3 miljoen eenheden 2,4 procent minder personenauto’s verkocht. Dat was ook het laagste aantal sinds 2013 en het derde achtereenvolgende jaar met een terugloop. Het door de Brexit onzekerheid ondermijnde vertrouwen bij zowel bedrijven als consumenten én de onduidelijkheid over milieuzones houden de Britse autokoper weg uit de showroom, zegt autokoepel SMMT. Verder is ook hier het beeld dat de zakelijke koper nog wel actief is maar dat vooral particulieren en ZZP-ers voorlopig maar geen nieuwe auto aanschaffen. Het aandeel diesel nam in het VK verder af naar naar niet meer dan 25 procent, dat is zes procentpunten minder dan in 2018. Auto’s met een alternatieve aandrijving zijn nu goed voor ruim zeven procent van de Britse nieuwmarkt, waarvan batterij-elektrisch 1,6 procent voor haar rekening neemt.

In Frankrijk bleven de autoverkopen met een stijging van 1,9 procent nog net aan de positieve kant. De eindstand kwam uit op ruim 2,2 miljoen verkochte auto’s. December was ook hier een soort vuurpijl met bijna 28 procent hogere verkopen. Ook in Frankrijk heeft dat alles te maken met nieuwe belastingregels per 1 januari, waarbij onder meer de malus voor grotere auto’s flink de hoogte in is gegaan. Opmerkelijk detail: de patriottische Fransen noemen de cijfers van Tesla niet apart op de lijst. Die zitten onder ‘anderen’, waarvan de verkopen wel 33 procent hoger zijn uitgekomen. Opmerkelijk goed doen de merken uit de VW-stal het, met dubbele cijfers voor Audi, Seat, Skoda en Porsche. Goede prestaties zijn er ook van Citroën, dat tien procent meer verkocht, Hyundai en nichemerken als Mitsubishi en Smart. Renault-partner Nissan blijft echter in de hoek waar de klappen vallen met een daling van 29 procent. Bij Renault zelf is verder opvallend dat succeskind Dacia de verkopen nu één procent zag teruglopen. Zustermerk Alpine is echter de ster want dat liet een groei van 147 procent zien.

In België is sprake van een ware stabilisatie. Afgelopen jaar werden er 550.003 nieuwe personenauto’s ingeschreven, dat is 371 ofwel 0,07 procent meer dan in 2018. December was een opmerkelijke uitschieter met 44 procent meer ingeschreven personenauto’s, maar dat is dan wel in vergelijking met de zeer slechte maand december van 2018. Die opvallende maand december verandert echter niet zoveel aan het globale beeld van het voorbije jaar, stelt autofederatie Febiac. “Dat viel uiteen in twee delen. Tot en met de zomer constateerden we maand na maand een lichte terugval van de inschrijvingen; vanaf september trok de markt aan en werd de opgelopen achterstand beetje bij beetje goedgemaakt om uit te komen op quasi hetzelfde niveau als in 2018.” Het afgelopen jaar was daarmee nog wel het op één na beste van de afgelopen jaren, waarbij alleen 2011 met 572.211 inschrijvingen hoger uitkwam. Febiac hoopt en verwacht dat het Autosalon van Brussel, dat vrijdag begint, de automarkt weer een aardige oppepper zal geven.

Wat merken betreft blijft Volkswagen de Belgische lijst aanvoeren met een aandeel van bijna tien procent. Renault blijft tweede met bijna negen procent maar moest wel terrein prijsgeven. Derde is Peugeot met Mercedes en BMW op een sterke vierde en vijfde plaats. Winnaars waren onder meer Citroën met 16 procent hogere verkopen, en Dacia terwijl Nissan ook hier een grote verliezer was. Tesla is ook in België de uitblinker met 320 procent hogere verkopen maar daarmee verkocht het merk nog altijd niet meer dan 3.690 auto’s aan de Belgen, een schijntje vergeleken bij de Nederlandse verkopen.

Elders in de wereld bleef de markt voor personenauto’s in de VS nagenoeg stabiel. marktonderzoekers als JD Power/LMC Automotive en Cox Automotive schatten dat er rond de 17 miljoen zijn verkocht, dat is dan ruwweg één procent minder dan in 2018 maar wel het laagste aantal sinds 2014. Door hogere prijzen nam het totaal aan auto’s besteedde bedrag wel met ruim acht miljard dollar toe naar een record 462 miljard dollar. “Ondanks alle negatieve berichten en onzekerheid is de automarkt toch mooi op peil gebleven,” zegt Jeff Schuster van LMC Automotive. De grote spelers als Ford en Fiat Chrysler zagen hun afzet in het laatste kwartaal wel teruglopen maar dat bleef toch beperkt tot hooguit enkele procenten. Bij General Motors daalden de kwartaalverkopen echter met een kwart door de 40 dagen durende staking van de autovakbond UAW.

In China zijn de definitieve cijfers nog niet bekend. De China Association of Automobile Manufacturers stelde voor de Kerst uit te gaan van 26 miljoen verkochte auto’s, dat zou dan acht procent minder zijn dan in 2018. In de eerste elf maanden van vorig jaar was sprake van een daling met ruim negen procent. De Chinese automarkt zou daarmee voor het tweede achtereenvolgende jaar een daling laten zien, iets wat in de voorafgaande jaren niet is vertoond.

Lees ook: Autoverkoop 2019 – dankzij Tesla – alsnog nipt beter dan in 2018