Een positief teken is wel dat de krimp in de maand december beperkt bleef tot 3,6 procent. De China Passengers Car Association, die vrijwel alle grote fabrikanten verenigt, durft te voorspellen dat er in het net begonnen jaar weer iets meer auto’s verkocht zullen worden. “We verwachten een trage start omdat het neerwaartse momentum nog even aanhoudt maar vanaf de tweede helft van 2020 gaat de vraag toch weer omhoog schieten wegens uitgestelde aankopen. Het aantal mensen dat een rijbewijs haalt neemt nog steeds toe en veel van die rijders willen uiteindelijk toch een auto kopen,” denkt secretaris-generaal Cui Dongshu.

Japanse merken als Toyota, Nissan en Honda gingen tegen de trend in en verkochten fors meer auto’s aan klanten in China. Die vinden een Japanse auto aantrekkelijk vanwege het gunstige brandstofverbruik en ook het moderne ontwerp dat vaak letterlijk fraai afsteekt vergeleken bij dat van de binnenlandse autobouwers. Over de eerste elf maanden van 2019 rapporteerde Dongfeng Nissan een toename met bijna 14 procent terwijl dat bij de joint-venture met Honda zelfs op 18 procent lag. Toyota, Nissan en Honda hebben nu ook samen zeker 20 procent van de markt in handen. Alle drie merken, Nissan voorop, investeren sterk in eigen productie in China om de prijzen concurrerend te houden.