Goede bijdragen kwamen van Brazilië en de Duitse thuismarkt maar in China bleef de groei beperkt tot nog geen twee procent terwijl VW in Midden- en Oost-Europa terrein moest prijsgeven. Het aantal elektrische auto’s nam met 60 procent toe naar 80.000 wat nog altijd niet meer is dan 1,3 procent van de totale afzet.

“Dankzij een fantastische teamprestatie hebben we het hoge niveau van 2018, ondanks een moeilijke marktomgeving, nog kunnen evenaren,” zegt COO Ralf Brandstätter. Hij richt de blik nu vooral op de toekomst: “Met de ID.3 en Golf 8 hebben we met succes grensverleggende nieuwe producten gelanceerd en ons consequent gericht op winstmogelijkheden. De digitale transformatie die we zijn overeengekomen met de vertegenwoordigers van het personeel en die nu wordt geïmplementeerd zal ook een belangrijke bijdrage leveren aan het opvoeren van de efficiëntie en de toekomst veilig stellen.”

Europa

In Europa werden 1.763.800 nieuwe auto’s afgeleverd, dat is net geen vol procent meer dan een jaar eerder. Volgens de laatste cijfers van Acea wist VW haar marktaandeel over de eerste elf maanden van 2019 minimaal op te voeren van 11,2 naar 11,3 procent. In West-Europa kwam de afzet vorig jaar met 1.496.200 exemplaren 1,8 procent hoger uit. Duitsland was een uitschieter want daar werden met 596.000 klanten ruim vijf procent meer VW’s verkocht. Ons land was volgens cijfers van de RAI Vereniging goed voor 47.452 Volkswagen’s terwijl dat er in 2018 nog 50.190 waren. In Midden- en Oost-Europa inclusief Rusland was sprake van een daling met vier procent naar 267.600 auto’s.

Amerika en China

In de Verenigde Staten kon het Duitse markt 363.400 auto’s verkopen, bijna drie procent meer. Mexico trok het cijfer voor heel Noord-Amerika echter naar beneden want daar werden ruim tien procent minder VW’s verkocht. Dat had te maken met een bewust beleid om in markten met een lagere winst het aantal modellen terug te draaien, licht het bedrijf toe. In Zuid-Amerika deed het merk het, ondanks een nog altijd krimpende markt, uitstekend met bijna vier procent groei naar 491.500 auto’s. Dat was vooral te danken aan het voor VW nog altijd belangrijke Brazilië waar met 391.800 auto’s 16,7 procent groei werd geboekt, maar dan wel in vergelijking met een zwak 2018. In China deed VW het ook beter dan de markt als geheel met een groei van bijna twee procent naar 3.163.200 auto’s. Volkswagen blijft daar het meest populaire markt en kon haar marktaandeel aanzienlijk opvoeren. Voor de Duitse producent is de Chinese markt alleen nu wel goed voor meer dan de helft van de wereldwijde afzet.