BMW kon de afstand wel iets verkleinen want dat merk boekte twee procent groei terwijl dat bij de auto’s met de ster tot 1,3 procent beperkt bleef. Zowel Mercedes-Benz als BMW zetten met deze cijfers ondanks de vaak geciteerde problemen op de automarkten in de wereld toch weer een nieuw record neer.

Waardevol

Mercedes-Benz kon met die resultaten de in 2016 veroverde nummer één plaats weer een jaar vasthouden. “Dit is het negende achtereenvolgende jaar met een nieuw record, en dat ondanks de vergaande veranderingen in het mobiliteitslandschap. Bovendien zijn we ook duidelijk de nummer één in het luxe segment, wat eens te meer bewijst hoe waardevol ons merk is,” aldus een tevreden bestuursvoorzitter Ola Källenius. Zijn Nederlandse collega Pieter Nota, bestuurslid voor klanten, merken en verkopen bij BMW Groep schrijft het succes vooral toe aan het modellen offensief. “Dat bevestigt onze strategische aanpak, de Power of Choice, waardoor onze klanten de optimale aandrijving voor hun voorkeursmodel kunnen kiezen. Op deze manier kunnen we beantwoorden aan de individuele mobiliteitsbehoeften van onze klanten in de hele wereld.”

Bij Audi wordt het commentaar niet geleverd door de vertrekkende CEO Bram Schot maar door directeur sales en marketing Hildegard Wortmann: “Na een gemengd beeld in de eerste jaarhelft konden we in de tweede helft terrein heroveren. In 2019 hebben we duidelijk het potentieel van ons merk en van ons jonge productengamma getoond. Hoewel de eisen in 2020 hoog zullen blijven hebben we de koers uitgezet voor verdere groei.”

Europa en China

Geografisch gezien blijft BMW in Europa koploper met 1.081.563 verkochte auto’s. Addertje onder het gras is dat Mini daarbij is meegeteld, de officiële Acea-cijfers per afzonderlijk merk volgen later deze week. Mercedes-Benz komt in ons werelddeel op 937.881 stuks. Hier loopt het laatste merk iets in door een minieme toename met 0,4 procent terwijl BMW/Mini 1,5 procent in moest leveren. Grote winnaar is Audi dat na een desastreus 2018 vorig jaar in Europa 20 procent meer auto’s wist te verkopen en daarmee op 769.650 stuks uitkwam.

Aan de andere kant van de wereld, in het ook voor de premium merken razend belangrijke China, is de volgorde hetzelfde maar is de afstand tussen de nummers twee en drie minder groot. Daar verkocht BMW, weer inclusief Mini, 723.680 auto’s, een sterke 13 procent meer dan in het voorafgaande jaar. Mercedes-Benz komt er op 693.443 stuks, zes procent groei, terwijl Audi met negen procent hogere verkopen tot 690.083 reikt. De kans lijkt dus wel aanwezig dat Audi en Mercedes-Benz in ieder geval in China dit jaar stuivertje wisselen.

Nederlandse markt

Kijken we dan nog even naar de cijfers van RAI Vereniging over de verkopen in ons land. BMW blijft ook hier koploper met vorig jaar 22.150 verkochte automobielen, met Mercedes-Benz met 19.125 stuks op een tweede plaats gevolgd door Audi met 15.827 exemplaren. Maar zeker op de vaderlandse markt loopt Mercedes-Benz snel in. Dankzij een groei met 23 procent tegenover 7 procent voor BMW is het verschil tussen beide merken teruggelopen van 5.106 stuks over 2018 naar 3.025 in de afgelopen twaalf maanden.