Van die voertuigen waren er 167.507 op ‘groene energie’, dat is de helft meer dan in 2018. Ruim één op de twee verkochte auto’s waren SUV’s of crossover’s waarmee Geely de wereldwijde trend volgt. Geely’s verschillende merken verkochten 1.361.560 auto’s in China zelf, dat is dus rond de zestig procent van de totale afzet. Geely zelf bleef daarmee voor het derde achtereenvolgende jaar marktleider onder de Chinese merken. “Ondanks de neergang op de Chinese automarkt konden we de positieve lijn vasthouden,” meldt het bedrijf. 

Naar Europa

Verder verkocht het nieuwe merk in het gamma Lynk & Co in haar tweede volle jaar van haar bestaan 128.606 auto’s, ruim zes procent meer. “Lynk & Co’s hogere verkopen tijdens een wereldwijde economische afzwakking tonen aan dat de markt de kracht van dit merk en haar producten bevestigt.” Geely herhaalt daarbij dat Lynk & Co in de loop van dit jaar op de Europese markt gelanceerd zal worden. Geely voegde afgelopen jaar ook het luxe puur-elektrische merk Geometry toe. Inmiddels is het eerste model, de Geometry A, in de verkoop gekomen. Geometry zal elk jaar minstens één elektrische auto lanceren.

Volvo Cars

Het Maleisische Proton verkocht 100.821 auto’s, dat is ruim de helft meer dan in 2018. Voor Lotus Cars, dat tegelijk met Proton verworven werd, meldt het moederbedrijf geen aantallen maar wel dat de omzet 12 procent hoger lag. Ook Lotus heeft afgelopen jaar met de Evija haar eerste elektrische supercar uitgebracht. Volvo Cars kon vorig jaar, zoals vermeld, de grens van 700.000 auto’s voor het eerst doorbreken. Het uiteindelijke aantal van 705.452 betekende een groei met bijna tien procent. Dit jaar wordt verder een eerste bijdrage verwacht van Polestar, de afsplitsing van Volvo Cars die eveneens elektrische luxe sportwagens maakt. Mogelijk komt er bovendien een bijdrage van Aston Martin Lagonda dat deze week met onder meer Geely in de laatste fase van onderhandelingen zit over een investering.