December was bovendien de vierde maand op rij met flink hogere autoverkopen. In de laatste paar maanden van het voorafgaande jaar werden er door de toen net ingevoerde nieuwe WLTP-regels echter wel relatief weinig auto’s verkocht zodat de vergelijking mank gaat, merkt autokoepel Acea op.

In totaal werden er in de 28 landen van de EU in 2019 15.340.188 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat was precies 180.852 meer dan in het voorafgaande jaar. De maand december alleen nam daarvan 1.215.076 exemplaren voor haar rekening, 216.285 meer dan een jaar eerder. De sterke groei in december had in veel landen te maken met nieuwe belastingregels per 1 januari. In ons land ging het om de verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s, in Frankrijk en Zweden om een forse verhoging van de heffing op grotere en meer vervuilende auto’s. Daardoor werden er in het Scandinavische land ook ruim dubbel zoveel auto’s verkocht als in december 2018, wat zoals eerder gemeld vooral door de Tesla-boom ook het geval was in ons land. Andere hoge groeipercentages werden onder meer gemeld door Frankrijk, België en kleinere landen als Kroatië en Estland.

Duitsland

Over heel 2019 gezien konden Duitse dealers – ondanks de rampverhalen over de nationale auto-industrie – vijf procent meer auto’s aan de man brengen. In Frankrijk en Italië bleef de groei beperkt tot rond één procent maar Spanje en Groot-Brittannië moesten een veer laten met dalingen van resp. 4,8 en 2,4 procent. Van de andere grotere landen springt Roemenië er uit met bijna een kwart meer verkochte auto’s terwijl in dezelfde hoek ook Griekenland en Hongarije in de dubbele cijfers zitten. Het kleine Litouwen doet het ’t beste van alle Europese landen met een toename met 43 procent. Aan de andere kant moesten onder meer Oostenrijk, Finland, Ierland en Portugal lagere verkopen melden dan in 2018.