Dat aantal ligt bovendien nog altijd boven het gemiddelde voor de maand januari in de afgelopen tien jaar. Febiac tekent daarbij aan ‘dat de eerste effecten van het succesvolle Autosalon van Brussel pas in maart of april echt merkbaar zullen zijn’.

Hybride populair

In België doet zich nu wel een scherpe verschuiving voor van benzine naar hybride aandrijving. Het aandeel benzine daalde van 61,6 procent over heel 2019 naar 56,1 procent in januari. De hybrides bereikten 8,5 procent tegenover 4,8 procent voor heel 2019. Dieselmotoren zetten echter hun herstel rustig voort met een marktaandeel van 33,5% in januari tegenover 31,4% in 2019. Elektrische aandrijvingen waren in januari in België goed voor 1,4% van de registraties, tegenover 1,6% in 2019.

Frankrijk zakt in

In Frankrijk zakte de automarkt in januari juist sterk in. Met 166.601 nieuwe registraties werden er bijna dertien procent minder nieuwe personenwagens verkocht dan een jaar eerder. Het Comité des Constructeurs Français d’Automobiles wijt die klap aan de invoering van een aanzienlijk hogere heffing op vervuilende grotere auto’s per 1 januari. Dat wordt bevestigd door de merkenlijst waaruit blijkt dat Mercedes-Benz bijna de helft minder auto’s verkocht, Fiat Chrysler van onder meer Jeep een daling van 38 procent noteerde en Jaguar Land Rover de afzet met bijna een kwart zag dalen. De Franse verkopen van kleine bestelwagens, waar dit malus-effect niet speelt, zakten echter toch ook met ruim negen procent in naar 32.371 eenheden. De cijfers over de autoverkopen in Duitsland zijn nog niet gepubliceerd.