De Europese truckmarkt in de klasse boven 16 ton kwam in 2019 uit op ruim 320.000 trucks, waarmee deze vrijwel gelijk bleef ten opzichte van het jaar ervoor. “De Europese economie was het afgelopen jaar sterk. Dat zorgde voor een hoge transportvraag, waardoor de behoefte aan trucks groot was”, stelt president-directeur Harry Wolters. “Ons marktaandeel van 16,2% in het zware segment is het op één na beste resultaat uit onze geschiedenis.”
Marktleider in 6 Europese landen
Net als in de afgelopen jaren was DAF in 2019 in het zware segment marktleider in Nederland (31,8%), het Verenigd Koninkrijk (29,4%), Polen (22,0%) en Hongarije (23,8%). Bovendien was de Nederlandse truckproducent de grootste in België en Luxemburg (19,4%) en in Bulgarije (23,6%).
De totale Europese markt voor lichte trucks (6 – 16 ton) groeide vorig jaar van 51.900 naar ruim 53.600 eenheden. DAF’s marktaandeel steeg naar 9,7% (2018: 9,0%). Daarnaast verkocht men 7.900 vrachtwagens buiten Europa. De onderneming introduceerde de nieuwe generatie Euro 5 en Euro 6 trucks in Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne, Latijns-America, Australië en Nieuw-Zeeland.
Klaar voor verdere groei
“In Europa blijft de vraag naar trucks sterk vanwege de stabiele, economische groei”, aldus Harry Wolters. “We verwachten dat 2020 voor de Europese bedrijfswagenmarkt opnieuw een uitstekend jaar wordt met een grootte van tussen de 260.000 en 290.000 eenheden. Daarom hebben we samen met onze dealers strategisch verder gebouwd aan ons netwerk van ruim 1.100 professionele dealers en servicepunten. Zo startten we afgelopen jaar een nieuw, eigen dealerbedrijf ten noorden van Parijs en openden onze onafhankelijke dealers in totaal meer dan 50 nieuwe dealerbedrijven elders in Europa, maar ook in Zuid-America, Azië en Afrika.”