“Deze daling was het gevolg van een combinatie van factoren waaronder veranderingen in de belastingregels in een aantal EU-landen waardoor de auto’s al in december werden geregistreerd, zwakkere economische omstandigheden in de wereld en onzekerheid bij de consument,” aldus autokoepel Acea. In januari deed zich al een daling van dezelfde omvang voor waarmee de Europese automarkt over de eerste twee maanden ook op min 7,4 procent staat.

Van de grote markten vielen de grootste klappen in februari in Duitsland waar bijna elf procent minder auto’s werden verkocht, in Italië waar de corona crisis al eerder toesloeg en de automarkt met bijna negen procent daalde en in Spanje en Frankrijk. Bij de automerken doen zich onder meer scherpe dalingen voor bij Dacia (-27%), Opel (-23%), Jeep (-33%), Alfa Romeo (-23%), Jaguar (-30%), Mazda (-30%) en Ford (-20%). Aan de andere kant wisten Toyota (+9,8%), Seat (+ 9,2%), BMW (+6%) en met name Porsche (+64%) meer auto’s te verkopen. Acea heeft zich verder nog niet uitgelaten over de lopende maand waarin in veel landen autoshowrooms en andere vestigingen zijn gesloten en autofabrieken tot stilstand zijn gekomen vanwege het coronavirus.