Indicata geeft scenario’s tegen coronacrisis

Indicata heeft een onderzoek gepubliceerd over de gevolgen van het Coronavirus voor de occasionverkoop in dertien europese landen. Wat meteen opvalt is dat de occasionmarkt veel veerkrachtiger blijkt dan de markt van nieuwverkoop van auto’s. Zo is de herstelperiode na een crisis aanmerkelijk korter dan bij nieuwe auto’s. Data van eerdere crises laten dit zien.

Het onderzoek dat iedere tien dagen een update krijgt neemt ook de gevolgen van de occasion afzet voor de dealers, rentals, banken, leasemaatschappijen en fabrikanten mee.

Scenario’s

Het onderzoek van Indicata kijkt welke remarketing mogelijkheden er voor de verschillende segmenten zijn te hanteren. De onderzoekers schetsen drie scenario’s hoe de effecten van het virus op de occasionmarkt zal inwerken; een best, een slecht en een gemiddeld verloop.

Frank Tanke, landenmanager Autorola Nederland:  “voor wat betreft onze veilingen en prijzen zien we dat de prijzen onder druk staan. Veel kopers kopen om een koopje te scoren. En het verbaast ons enigszins dat de business toch nog redelijk blijft doorlopen. Landen zoals Denemarken, België en Frankrijk die “dicht” zijn kopen toch nog steeds auto’s. Wij kunnen nog steeds auto’s kwijt”.

Het onderzoek is gratis te downloaden

Indicata geeft scenario’s tegen coronacrisis - Automobielmanagement.nl

Indicata geeft scenario’s tegen coronacrisis

Indicata heeft een onderzoek gepubliceerd over de gevolgen van het Coronavirus voor de occasionverkoop in dertien europese landen. Wat meteen opvalt is dat de occasionmarkt veel veerkrachtiger blijkt dan de markt van nieuwverkoop van auto’s. Zo is de herstelperiode na een crisis aanmerkelijk korter dan bij nieuwe auto’s. Data van eerdere crises laten dit zien.

Het onderzoek dat iedere tien dagen een update krijgt neemt ook de gevolgen van de occasion afzet voor de dealers, rentals, banken, leasemaatschappijen en fabrikanten mee.

Scenario’s

Het onderzoek van Indicata kijkt welke remarketing mogelijkheden er voor de verschillende segmenten zijn te hanteren. De onderzoekers schetsen drie scenario’s hoe de effecten van het virus op de occasionmarkt zal inwerken; een best, een slecht en een gemiddeld verloop.

Frank Tanke, landenmanager Autorola Nederland:  “voor wat betreft onze veilingen en prijzen zien we dat de prijzen onder druk staan. Veel kopers kopen om een koopje te scoren. En het verbaast ons enigszins dat de business toch nog redelijk blijft doorlopen. Landen zoals Denemarken, België en Frankrijk die “dicht” zijn kopen toch nog steeds auto’s. Wij kunnen nog steeds auto’s kwijt”.

Het onderzoek is gratis te downloaden