In 2021 daalde de Nederlandse verkoop van nieuwe auto’s opnieuw en bereikte het aantal registraties met 322.843 (-9 procent) het laagste punt sinds 1967. Met het relatief snelle economisch herstel en aanhoudend lage werkloosheid was er in 2021 wel meer vraag. Zo hebben leasemaatschappijen grote aantallen auto’s in bestelling. Productiebeperkingen door vooral chiptekorten hebben levertijden echter opgestuwd tot soms wel één tot anderhalf jaar en vertraagden hiermee het herstel. In 2022 zijn de chiptekorten nog niet opgelost, maar knellen ze naar verwachting minder dan in 2021. Met productiegroei en versnelling van leveringen volgt er dan naar verwachting een inhaaleffect. ING Research verwacht dat het aantal geregistreerde nieuwe auto’s hierbij na twee jaar weer toeneemt tot 370.000 (+15 procent).

Wagenpark veroudert

De verkoop van nieuwe auto’s staat in Nederland structureel onder druk, dit geldt zeker in relatie tot de bevolkingsgroei en het steeds grotere wagenpark. De afgelopen jaren zijn er door het mijden van het OV meer autorijders bijgekomen. Tegelijkertijd zijn occasions onder autorijders populair, het aantal nieuwe auto’s in de vloot is gezakt naar een dieptepunt. Nederland was mede door de aanschafbelasting (BPM) altijd al een occasionland, maar in 2021 zijn er met een recordaantal van ruim 1,3 miljoen (via dealers) ruim 4 keer zo veel tweedehands auto’s als nieuwe auto’s verkocht. Ook in 2022 blijft de vraag naar occasions naar verwachting sterk. Door de aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto’s veroudert het park verder.

Sectoreconoom Rico Luman: “De gemiddelde leeftijd van auto’s is begin 2021 gestegen naar 11 jaar en één op de vier auto’s is ouder dan 15 jaar. Oudere auto’s maken meer kilometers dan voorheen en dat remt de verduurzaming. Rekeningrijden met differentiatie naar uitstoot kan in de toekomst zorgen voor opschoning, van het wagenpark, maar dit is pas voorzien voor 2030.”

Omzet in de lift door tweedehands

Voor de omzet van autohandelaren en werkplaatsen pakt de sterke vraag naar occasions in combinatie met hogere prijzen en de onderhoudsvraag van een groter wagenpark goed uit. In 2021 is de omzet van de autobranche sterk teruggeveerd en komt het niveau weer zo’n 3 procent boven dat van 2019 (pre-corona) uit. Ook voor 2022 wordt een hogere omzet voorzien. Wat helpt is dat door toenemende schaarste inmiddels tweederde van de occasions via dealers worden verkocht. Deze zijn bovendien vaker afkomstig uit het buitenland. Wel leidt meer rechtstreekse (online)verkoop van nieuwe auto’s tot weglek van dealeromzet.

Aandeel volledig elektrisch naar 25 procent

Elektrisch rijden krijgt steeds meer grip op de automarkt. Waar Nederland het aandeel volledig elektrische auto’s in 2021 licht zag dalen naar 19,8 procent (van 20,5 procent in 2020), zal de groei in 2022 zich naar verwachting hervatten. De nieuwe subsidie van 3.350 euro voor modellen tot 45.000 euro zorgt al voor een snelle start van het jaar bij particulieren. Bedrijven blijven echter de belangrijkste motor achter elektrificatie. De fiscale bijtelling voor zakelijk rijders gaat dit jaar omhoog en de investeringsaftrek vervalt, maar snellere levering en toenemende ambities om uitstoot te reduceren, zorgen naar verwachting ook hier voor groei. Al met al is de verwachting dat bijna 1 op de 4 nieuwe auto’s in 2022 volledig elektrisch zal zijn. Hiermee blijft Nederland één van de voorlopers, al maakten andere Europese landen waaronder Duitsland in 2021 een flinke inhaalslag.

Lees ook:
Hybride haalt diesel in op Europese automarkt