Voor Millennials en Generatie Z is het gebruik van apps als Uber en 9292OV om zich van A naar B te verplaatsen vanzelfsprekend. Toch blijft het bedrijfsleven bij het faciliteren van woon-werkverkeer nog ver achter met de digitalisering van mobiliteit. Zij moeten, mede onder invloed van COVID-19 en nieuwe regelgeving zoals de thuiswerkregistratie ten behoeve van de werkkostenregeling (WKR), op dit gebied nu echt snel stappen gaan maken. Behalve deze regelgeving en maatschappelijke redenen is er voor bedrijven ook een noodzaak om de volgende generaties te faciliteren met mobiliteitsoplossingen die bij hen passen.

Voor veel werknemers is thuiswerken de norm geworden en de verwachting is dat we ook post-corona over het algemeen vaker thuis zullen blijven werken. Met al dat thuiswerken is een leaseauto lang niet altijd meer een vanzelfsprekendheid. En je moet je ook afvragen of deze secundaire arbeidsvoorwaarde aansluit bij de behoefte van de jongere generatie. De oplossing ligt dan in digitalisering van mobiliteit en deze vraaggestuurd te maken. Ook thuiswerken is een belangrijk onderdeel van de mobiliteitsmix geworden. Daarmee tackelen werkgevers twee grote uitdagingen: de administratieve rompslomp die de thuiswerkregistratie door de WKR met zich meebrengt, en de verdere flexibilisering van mobiliteit.

Reizen met behulp van app

Die flexibilisering (en ook digitalisering) gaat hand in hand met een andere belangrijke ontwikkeling binnen mobiliteit: Mobility-as-a-Service (MaaS). Dit is het plannen en boeken van alle mogelijke manieren van zakelijk vervoer met behulp van één app. Afhankelijk van je mobiliteitsbudget, je agenda, afstand tot het werk/afspraak, welke mobiliteitsvormen je werkgever beschikbaar heeft gemaakt, maar ook het actuele weer, kan je kiezen voor het vervoermiddel dat op dat moment het beste in je planning past. Of dit nu een (deel-)auto, e-bike of het ov is. De nieuwe generatie medewerkers leeft bewuster en ziet de invloed die mobiliteit op het klimaat en hun eigen vitaliteit heeft. Zij willen daarom graag de keuze hebben om zo efficiënt mogelijk te reizen. Tegelijkertijd verwachten zij ook gemak. Als werkgever zul je hiervoor een oplossing moeten bieden. Dit gaat verder dan de huidige keuze voor slechts één manier van mobiliteit, zoals de auto, ov of het zelf maar regelen. Wil je de jongere generatie aan je binden, dan moet je flexibiliteit en gemak bieden. Want als jij het niet doet, doet een ander het wel en ben je talenten zo kwijt.

Thuiswerkregistratie

Door ook thuiswerken in eerdergenoemde app te registreren, heb je bovendien direct een oplossing voor de administratieve last voor werkgevers; de verplichte thuiswerkregistratie die de WKR met zich meebrengt. Voor werknemers met een leaseauto, die nu vaak stilstaat, biedt dit een aantrekkelijk alternatief: mobiliteit op afroep. Ook fijn voor de werkgever die hiermee een slag kan maken op efficiency en de eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Deze nieuwe kijk op mobiliteit ontstijgt afdelingen en verantwoordelijkheden. En daar ligt de uitdaging: want de digitalisering en flexibilisering van mobiliteit moet door iedereen gedragen worden. Te beginnen bij de werknemers. Hoe willen zij mobiliteit, inclusief thuiswerken, inrichten? Diezelfde vraag moet een werkgever zich ook stellen. Zo wordt het een vraagstuk voor meerdere afdelingen: HR, IT, CSR, Finance en fleet- of mobiliteitsmanagement.

Daarmee is je mobiliteitsvraagstuk direct onderdeel van je complete bedrijfsvoering en draagt deze bij aan het behalen van doelstellingen. Dit is hét moment om digitalisering en flexibilisering van mobiliteit te agenderen. Ook nu we langzaam weer teruggaan naar normaal, blijft de jacht op de grootste talenten actueel. Want als COVID-19 ons iets geleerd heeft, dan is het wel dat flexibiliteit en innovatiekracht bittere noodzaak zijn om als bedrijf wendbaar te blijven in moeilijke omstandigheden. En daarvoor heb je de talenten uit alle generaties hard nodig.

MaaS Awards

Tijdens het MaaS Congres van zusterblad Verkeersnet eerder dit jaar werden de MaaS Awards uitgereikt aan drie personen die het afgelopen jaar actief Mobility as a Service verder hebben aangejaagd. Lezers van VerkeersNet en geïnteresseerden in MaaS konden kandidaten nomineren. Meer dan duizend mensen brachten uiteindelijk hun stem uit op de shortlist. Het doel van de Awards is om pioniers op het gebied van MaaS extra in het zonnetje te zetten en anderen te motiveren eveneens aan de slag te gaan.Het gros van de stemmen in de categorie Markt ging naar Meerten van Hooijdonk van ALD Automotive. Hij werd genomineerd vanwege zijn inspanning om MaaS in de praktijk te brengen en oplossingen bekend te maken bij een breder publiek. Mensen waarderen bovendien zijn enthousiasme, passie en kennis.

Van Hooijdonk zag de prijs als een mooie waardering voor zijn inspanningen. “Wij hebben bij ALD Automotive innovatie hoog op de agenda staan. Met name door naar klanten te luisteren hebben wij een weg gevonden om MaaS praktisch inzetbaar te krijgen voor de zakelijke reiziger. Mooi dat we, in een jaar waarin we letterlijk hebben stilgestaan, die stap hebben kunnen zetten.”In de categorie overheid won Mark Verbeet (gemeente Utrecht), werkzaam als senior projectmanager Smart Mobility bij Goedopweg, vanwege zijn bevlogen inzet om MaaS verder te laten groeien. De juryprijs ging naar Geiske Bouma (TNO). Zij werd genomineerd omdat ze met haar onderzoek overheden verder helpt om MaaS te organiseren. Bovendien draagt dit bij aan een succesvolle en positieve impact op de samenleving.

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding