Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) nu digitaal beschikbaar

Thuiswerken is een blijvend fenomeen. Voor corona werd er gemiddeld 20 procent van de totale werktijd thuis gewerkt, na corona is de verwachting dat werknemers 40 procent van hun tijd thuiswerken. Desalniettemin: vooral berijders van zakenauto’s verwachten voor 2022 een stevige toename van het totaal aantal kilometers tot zelfs gemiddeld 3 procent meer dan vóór corona.

Dat blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) op basis van een enquête onder ruim 3.300 zakelijke reizigers en 700 bedrijven. Het onderzoek is een initiatief van vakblad Automobiel Management, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDC, NS en RET en wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau VMS | Insight. Het rapport, voor het eerst geheel digitaal en interactief, is zojuist verschenen.

Verschillende verklaringen

Voor de groei van het aantal autokilometers zijn verschillende verklaringen. Goede economische vooruitzichten al dan niet in combinatie met verwachte bedrijfsgroei zijn de belangrijkste aanjagers voor de inzet van extra auto’s. Bovendien speelt de krapte op de arbeidsmarkt mee. Twee opmerkingen hierbij: het onderzoek vond plaats voor de recente ontwikkelingen in Oekraïne. En daarnaast: de toename in kilometers wordt relatief vaker gezien bij de kleinere wagenparken.

OV-reisfrequentie

De OV-reisfrequentie neemt ook toe, maar in mindere mate. Treinreizigers zijn het meest terughoudend om weer te reizen; zij hebben ook het vaakst alternatieven tot hun beschikking. Toch verwacht 85 procent van hen over een jaar weer gebruik te maken van de trein. Voor reizigers met de bus/tram/metro reizigers is dit 76 procent. De groei van het OV-gebruik stemt de RET tevreden. “We zien de verwachte stijging van de OV-reisfrequentie tegemoet, zeker nu het openbaar vervoer er weer voor iedere reiziger is,” zegt manager marketing, verkoop & services Jean Paul Duurland.

Vergroening

Ook al groeit het aantal autokilometers, dat betekent niet dat we op oude voet verder gaan. Steeds meer bedrijven gaan actief aan de slag met de vergroening van hun vloot. “De leaseauto is een belangrijke schakel in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark,” onderstreept VNA-voorzitter Renate Hemerik. Ze merkt op dat echt ‘niet alles met de auto hoeft’. “De autoleasesector kan een hele belangrijke rol spelen in slimmere, efficiëntere en flexibelere mobiliteit. Waar mogelijk willen we werkgevers helpen om patronen te doorbreken.” Dit sluit volgens het NZMO ook aan bij hun wensen. Kostenbesparing, flexibiliteit, keuzevrijheid en duurzaamheid zijn de belangrijke pijlers onder het zakelijke mobiliteitsbeleid. Dit biedt kansen voor onder andere het mobiliteitsbudget, MaaS, fiets van de zaak en deelauto’s.

Bestellen

Het onderzoek helpt de onderzoekspartners om hun diensten nog beter aan te laten sluiten. “Relaties met en kennis over de consument en de mobiliteitsmarkt worden steeds belangrijker,” ziet Jan Jaap Koops, business development manager bij RDC. En Yfke van der Sloot, lead zakelijke markt bij NS zegt: “We spreken dagelijks met bedrijven over hoe hun mobiliteitsbeleid ná corona het beste kan worden ingevuld. De inzichten uit dit onderzoek helpen ons dit gesprek te voeren.” Het onderzoek is hier te bestellen.

Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) nu digitaal beschikbaar - Automobielmanagement.nl

Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) nu digitaal beschikbaar

Thuiswerken is een blijvend fenomeen. Voor corona werd er gemiddeld 20 procent van de totale werktijd thuis gewerkt, na corona is de verwachting dat werknemers 40 procent van hun tijd thuiswerken. Desalniettemin: vooral berijders van zakenauto’s verwachten voor 2022 een stevige toename van het totaal aantal kilometers tot zelfs gemiddeld 3 procent meer dan vóór corona.

Dat blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) op basis van een enquête onder ruim 3.300 zakelijke reizigers en 700 bedrijven. Het onderzoek is een initiatief van vakblad Automobiel Management, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDC, NS en RET en wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau VMS | Insight. Het rapport, voor het eerst geheel digitaal en interactief, is zojuist verschenen.

Verschillende verklaringen

Voor de groei van het aantal autokilometers zijn verschillende verklaringen. Goede economische vooruitzichten al dan niet in combinatie met verwachte bedrijfsgroei zijn de belangrijkste aanjagers voor de inzet van extra auto’s. Bovendien speelt de krapte op de arbeidsmarkt mee. Twee opmerkingen hierbij: het onderzoek vond plaats voor de recente ontwikkelingen in Oekraïne. En daarnaast: de toename in kilometers wordt relatief vaker gezien bij de kleinere wagenparken.

OV-reisfrequentie

De OV-reisfrequentie neemt ook toe, maar in mindere mate. Treinreizigers zijn het meest terughoudend om weer te reizen; zij hebben ook het vaakst alternatieven tot hun beschikking. Toch verwacht 85 procent van hen over een jaar weer gebruik te maken van de trein. Voor reizigers met de bus/tram/metro reizigers is dit 76 procent. De groei van het OV-gebruik stemt de RET tevreden. “We zien de verwachte stijging van de OV-reisfrequentie tegemoet, zeker nu het openbaar vervoer er weer voor iedere reiziger is,” zegt manager marketing, verkoop & services Jean Paul Duurland.

Vergroening

Ook al groeit het aantal autokilometers, dat betekent niet dat we op oude voet verder gaan. Steeds meer bedrijven gaan actief aan de slag met de vergroening van hun vloot. “De leaseauto is een belangrijke schakel in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark,” onderstreept VNA-voorzitter Renate Hemerik. Ze merkt op dat echt ‘niet alles met de auto hoeft’. “De autoleasesector kan een hele belangrijke rol spelen in slimmere, efficiëntere en flexibelere mobiliteit. Waar mogelijk willen we werkgevers helpen om patronen te doorbreken.” Dit sluit volgens het NZMO ook aan bij hun wensen. Kostenbesparing, flexibiliteit, keuzevrijheid en duurzaamheid zijn de belangrijke pijlers onder het zakelijke mobiliteitsbeleid. Dit biedt kansen voor onder andere het mobiliteitsbudget, MaaS, fiets van de zaak en deelauto’s.

Bestellen

Het onderzoek helpt de onderzoekspartners om hun diensten nog beter aan te laten sluiten. “Relaties met en kennis over de consument en de mobiliteitsmarkt worden steeds belangrijker,” ziet Jan Jaap Koops, business development manager bij RDC. En Yfke van der Sloot, lead zakelijke markt bij NS zegt: “We spreken dagelijks met bedrijven over hoe hun mobiliteitsbeleid ná corona het beste kan worden ingevuld. De inzichten uit dit onderzoek helpen ons dit gesprek te voeren.” Het onderzoek is hier te bestellen.