Na Netflix en HelloFresh nu aan het auto-abonnement?

am fleet event

Doordat er als gevolg van hybride werken steeds meer auto’s slechts sporadisch gebruikt gaan worden, komt er meer behoefte aan flexibilisering. Bij Louwman Group zijn ze er zodoende van overtuigd dat het auto-abonnement een hoge vlucht gaat nemen.

Om in te spelen op de veranderende vraag naar mobiliteit waarin de auto weliswaar nog steeds een belangrijke rol speelt, maar niet meer de enige optie is, heeft Louwman Group in 2019 de divisie ‘Innovation, Digital and Data’ opgericht, die onder leiding staat van Willem Verschuur. “Steeds meer bedrijven zijn aan het nadenken over mobiliteit. Het moet duurzamer, men wil medewerkers meer laten bewegen, het moet flexibeler en het moet inspelen op een uitdagende arbeidsmarkt, waarin mobiliteit een belangrijke factor is. De vraag is hoe je dat aantrekkelijker kunt maken. Uiteraard spelen de kosten ook een rol, maar het gaat er vooral om dat die beheersbaar zijn.”

Om een breed pakket aan mobiliteitsoplossingen te kunnen bieden, heeft Louwman Group in de loop der jarenonder meer een belang genomen in Fietsvoordeelshop.nl en carsharing-aanbieder WeGo en Mobiliteitsfabriek. Ook werd onlangs verhuurbedrijf Autohopper overgenomen. Daarnaast is het bedrijf eigenaar van auto.nl enDriven, een mobiliteitspartner voor de zakelijke markt. Net als andere partijen biedt Louwman klanten dus naast auto’s ook toegang tot onder meer fietslease en OV, maar het verschil is dat het bedrijf dit geheel in eigen huis faciliteert.

Autodelen in kleine kring

Een andere optie is Amigo, een flexibel autodeelconcept. “Dat is ideaal voor bijvoorbeeld jaren 30-wijken die vol staan met auto’s. Bijna iedereen heeft daar vaak een tweede auto, waarvan er altijd eentje stilstaat,” aldus Verschuur. “Het mooie is dat het autodelen in kleine kring gebeurt, tussen buren onderling. De maandelijkse kosten zijn dan een stuk lager, vooral als je zo’n auto met bijvoorbeeld 4 personen deelt. Per huishouden betaal je dan 75 euro.”

Amigo berekent daarnaast 15 tot 20 cent per kilometer voor brandstof. zodat degene die het meeste rijdt, ook het meeste betaalt. Je hoeft bovendien niet onderling Tikkies te gaan sturen voor bijvoorbeeld verkeersboetes, want Amigo houdt bij wie er op welk moment in de auto rijdt. En dan is er nog Freddi, een registratiesysteem dat het voor bedrijven makkelijker maakt om te registreren of mensen thuiswerken of op de zaak, wat voor een correcte uitbetaling van de reiskosten van belang is om te voorkomen dat bedrijven een naheffing krijgen van de Belastingdienst.

Verschuur ziet dat er bij berijders behoefte is aan meer flexibiliteit. Doordat mensen minder vaak op kantoor werken, rijden ze minder in hun auto en zijn ze wellicht eerder geneigd om voor een auto uit een lager segment te gaan. “Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om voor een goedkope leaseauto te kiezen en er een elektrische bakfiets bij te nemen”, stelt hij. “Mensen rijden minder en willen best voor een auto uit een lager segment kiezen, maar ze willen de auto niet opgeven.”

Ruimte voor alternatief

Private lease zal daarbij volgens Verschuur een populaire optie blijven, maar er is zeker ruimte voor een alternatief. “Private lease is voor mij toch nog steeds meer bezit dan gebruik, want een private leaseauto staat ook gewoon drie jaar voor de deur.” Hij ziet dat private lease ook steeds meer wordt gebruikt voor modellen uit een hoger segment. Ook wordt vaker voor een gebruikte auto gekozen. “Auto’s van een jaar oud zijn nog steeds praktisch nieuwe auto’s.” Eén van de grootste nadelen van private lease is in zijn ogen het feit dat je 3 of 4 jaar vastzit aan een contract. “Contracten die je al na een jaar kunt opzeggen zijn populair, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.”

In de lockdowns van de afgelopen tijd zullen er ongetwijfeld mensen zijn geweest die op dat moment geen leaseauto meer nodig hadden, maar die vastzaten aan een abonnement. Een auto-abonnement is dan een alternatief waarvan de maandelijkse kosten weliswaar nog een stukje hoger zijn, maar wat wel meer flexibiliteit biedt. “Ik geloof in de abonnementsconstructie. Abonnementen zijn in ons leven gemeengoed geworden. Denk aan Netflix, HelloFresh en zelfs onderbroeken-abonnementen. Wij zien ruimte voor abonnementen die bredere mobiliteit bieden dan alleen auto’s, maar waarin wel een belangrijke rol is weggelegd voor auto’s.”

Flexibiliteit gevraagd

Als auto’s korter worden gebruikt vraagt dat wel meer flexibiliteit, zowel van de aanbieders als van de gebruikers. “Voor ons is het uiteraard gemakkelijker om een auto voor 3 jaar weg te zetten dan om hem na een maand weer terug te krijgen.” Het zal er bovendien voor zorgen dat de keuzevrijheid van de gebruikers beperkter wordt. “Bij korte contracten en abonnementen heb je geen onbeperkte autokeuze,” aldus Verschuur. “Je moet het vergelijken met het huren van een auto. Je kiest voor een bepaald segment, maar je kunt niet bepalen of je een rode of een blauwe auto krijgt.”

Het grote voordeel van de abonnementsvorm is als gezegd de extra flexibiliteit. “Als je bijvoorbeeld 3 maanden op reis gaat of 3 maanden thuis gaat werken, kun je simpelweg het abonnement stopzetten. Maar je kunt er ook voor kiezen om 2 maanden in een grotere auto te gaan rijden.” De abonnementsvorm heeft nog wel als nadeel dat de maandelijkse fee hoger is dan bij private lease. “Als aanbieder moet je er rekening mee houden dat een auto langere tijd stilstaat, en moet worden schoongemaakt en opgeknapt voordat hij naar een volgende gebruiker gaat.” Hij verwacht echter wel dat de statijd vermindert naarmate er meer vraag komt naar abonnementsvormen en de pool van auto’s groter wordt. Dan zullen ook de maandelijkse kosten gaan dalen. Verschuur ziet dan ook een grote toekomst voor het auto-abonnement, al zullen gebruikers wel moeten schakelen. “Ze moeten eraan wennen dat ze niet altijd de auto krijgen die ze willen. Maar daar krijgen ze wel flexibiliteit voor terug.”

Kom naar het AM Fleet Event!
Willem Verschuur is te gast als spreker tijdens het AM Fleet Event op 7 april. Het Fleet Event zit bomvol vakinformatie op het gebied van fleetmanagement, wagenparkbeheer en mobiliteitsmanagement. Deelnemers zijn wagenparkbeheerders, fleet-, lease, mobiliteits- en HR-professionals, alsmede toeleveranciers en dienstverleners. Ook weer terug, van even weggeweest, is de Fleet Ladies-bijeenkomst. Deze dag meemaken? Aanmelden kan hier.

Na Netflix en HelloFresh nu aan het auto-abonnement? - Automobielmanagement.nl

Na Netflix en HelloFresh nu aan het auto-abonnement?

am fleet event

Doordat er als gevolg van hybride werken steeds meer auto’s slechts sporadisch gebruikt gaan worden, komt er meer behoefte aan flexibilisering. Bij Louwman Group zijn ze er zodoende van overtuigd dat het auto-abonnement een hoge vlucht gaat nemen.

Om in te spelen op de veranderende vraag naar mobiliteit waarin de auto weliswaar nog steeds een belangrijke rol speelt, maar niet meer de enige optie is, heeft Louwman Group in 2019 de divisie ‘Innovation, Digital and Data’ opgericht, die onder leiding staat van Willem Verschuur. “Steeds meer bedrijven zijn aan het nadenken over mobiliteit. Het moet duurzamer, men wil medewerkers meer laten bewegen, het moet flexibeler en het moet inspelen op een uitdagende arbeidsmarkt, waarin mobiliteit een belangrijke factor is. De vraag is hoe je dat aantrekkelijker kunt maken. Uiteraard spelen de kosten ook een rol, maar het gaat er vooral om dat die beheersbaar zijn.”

Om een breed pakket aan mobiliteitsoplossingen te kunnen bieden, heeft Louwman Group in de loop der jarenonder meer een belang genomen in Fietsvoordeelshop.nl en carsharing-aanbieder WeGo en Mobiliteitsfabriek. Ook werd onlangs verhuurbedrijf Autohopper overgenomen. Daarnaast is het bedrijf eigenaar van auto.nl enDriven, een mobiliteitspartner voor de zakelijke markt. Net als andere partijen biedt Louwman klanten dus naast auto’s ook toegang tot onder meer fietslease en OV, maar het verschil is dat het bedrijf dit geheel in eigen huis faciliteert.

Autodelen in kleine kring

Een andere optie is Amigo, een flexibel autodeelconcept. “Dat is ideaal voor bijvoorbeeld jaren 30-wijken die vol staan met auto’s. Bijna iedereen heeft daar vaak een tweede auto, waarvan er altijd eentje stilstaat,” aldus Verschuur. “Het mooie is dat het autodelen in kleine kring gebeurt, tussen buren onderling. De maandelijkse kosten zijn dan een stuk lager, vooral als je zo’n auto met bijvoorbeeld 4 personen deelt. Per huishouden betaal je dan 75 euro.”

Amigo berekent daarnaast 15 tot 20 cent per kilometer voor brandstof. zodat degene die het meeste rijdt, ook het meeste betaalt. Je hoeft bovendien niet onderling Tikkies te gaan sturen voor bijvoorbeeld verkeersboetes, want Amigo houdt bij wie er op welk moment in de auto rijdt. En dan is er nog Freddi, een registratiesysteem dat het voor bedrijven makkelijker maakt om te registreren of mensen thuiswerken of op de zaak, wat voor een correcte uitbetaling van de reiskosten van belang is om te voorkomen dat bedrijven een naheffing krijgen van de Belastingdienst.

Verschuur ziet dat er bij berijders behoefte is aan meer flexibiliteit. Doordat mensen minder vaak op kantoor werken, rijden ze minder in hun auto en zijn ze wellicht eerder geneigd om voor een auto uit een lager segment te gaan. “Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om voor een goedkope leaseauto te kiezen en er een elektrische bakfiets bij te nemen”, stelt hij. “Mensen rijden minder en willen best voor een auto uit een lager segment kiezen, maar ze willen de auto niet opgeven.”

Ruimte voor alternatief

Private lease zal daarbij volgens Verschuur een populaire optie blijven, maar er is zeker ruimte voor een alternatief. “Private lease is voor mij toch nog steeds meer bezit dan gebruik, want een private leaseauto staat ook gewoon drie jaar voor de deur.” Hij ziet dat private lease ook steeds meer wordt gebruikt voor modellen uit een hoger segment. Ook wordt vaker voor een gebruikte auto gekozen. “Auto’s van een jaar oud zijn nog steeds praktisch nieuwe auto’s.” Eén van de grootste nadelen van private lease is in zijn ogen het feit dat je 3 of 4 jaar vastzit aan een contract. “Contracten die je al na een jaar kunt opzeggen zijn populair, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.”

In de lockdowns van de afgelopen tijd zullen er ongetwijfeld mensen zijn geweest die op dat moment geen leaseauto meer nodig hadden, maar die vastzaten aan een abonnement. Een auto-abonnement is dan een alternatief waarvan de maandelijkse kosten weliswaar nog een stukje hoger zijn, maar wat wel meer flexibiliteit biedt. “Ik geloof in de abonnementsconstructie. Abonnementen zijn in ons leven gemeengoed geworden. Denk aan Netflix, HelloFresh en zelfs onderbroeken-abonnementen. Wij zien ruimte voor abonnementen die bredere mobiliteit bieden dan alleen auto’s, maar waarin wel een belangrijke rol is weggelegd voor auto’s.”

Flexibiliteit gevraagd

Als auto’s korter worden gebruikt vraagt dat wel meer flexibiliteit, zowel van de aanbieders als van de gebruikers. “Voor ons is het uiteraard gemakkelijker om een auto voor 3 jaar weg te zetten dan om hem na een maand weer terug te krijgen.” Het zal er bovendien voor zorgen dat de keuzevrijheid van de gebruikers beperkter wordt. “Bij korte contracten en abonnementen heb je geen onbeperkte autokeuze,” aldus Verschuur. “Je moet het vergelijken met het huren van een auto. Je kiest voor een bepaald segment, maar je kunt niet bepalen of je een rode of een blauwe auto krijgt.”

Het grote voordeel van de abonnementsvorm is als gezegd de extra flexibiliteit. “Als je bijvoorbeeld 3 maanden op reis gaat of 3 maanden thuis gaat werken, kun je simpelweg het abonnement stopzetten. Maar je kunt er ook voor kiezen om 2 maanden in een grotere auto te gaan rijden.” De abonnementsvorm heeft nog wel als nadeel dat de maandelijkse fee hoger is dan bij private lease. “Als aanbieder moet je er rekening mee houden dat een auto langere tijd stilstaat, en moet worden schoongemaakt en opgeknapt voordat hij naar een volgende gebruiker gaat.” Hij verwacht echter wel dat de statijd vermindert naarmate er meer vraag komt naar abonnementsvormen en de pool van auto’s groter wordt. Dan zullen ook de maandelijkse kosten gaan dalen. Verschuur ziet dan ook een grote toekomst voor het auto-abonnement, al zullen gebruikers wel moeten schakelen. “Ze moeten eraan wennen dat ze niet altijd de auto krijgen die ze willen. Maar daar krijgen ze wel flexibiliteit voor terug.”

Kom naar het AM Fleet Event!
Willem Verschuur is te gast als spreker tijdens het AM Fleet Event op 7 april. Het Fleet Event zit bomvol vakinformatie op het gebied van fleetmanagement, wagenparkbeheer en mobiliteitsmanagement. Deelnemers zijn wagenparkbeheerders, fleet-, lease, mobiliteits- en HR-professionals, alsmede toeleveranciers en dienstverleners. Ook weer terug, van even weggeweest, is de Fleet Ladies-bijeenkomst. Deze dag meemaken? Aanmelden kan hier.